Det var en hel dags långsam och eftertänksam läsning av de föreslagna lagförslagen för skolan. Jag gick bokstavligen in i texten och försökte föreställa mig den som ett rättesnöre. Det krävdes inte av mig att jag skumläste den. Det krävdes av mig att jag långsamt, noggrant, reflekterande och mycket analyserande förstod det som ville kommuniceras med mig. Jag återkommer om vad jag tänker och reflekterar kring.
Anne-Marie
Jo du, det är inte som att läsa en kursbok precis. Språket är ju juridikens som inte ligger naturligt för gemeneman. Underlättare om man minst läst Göken på univeritet, så man kommer in i det juridiska tänkandet, där språket ska vara minimalistiskt.
Men ett litet tips. Läs inte paragraferna i sig. Det viktiga är motivtexten i lagrådsremissen. Sen får vi se när propen läggs 23 mars. Samtidigt tycker jag att stringensen i användandet av ord saknas. Nästan som gott och blandat i vissa paragrafer utan bakomliggande metoder.
Pluras lilla råd.
Jag läser en slags helhetssyn och plockar undervisningens russin ur kakan. A-M