Matematik: Ut-tal

DSC_9143-1

Jag letar matematik i tidningar. Alla dessa tal, siffror och femtedelar.

USA har ett budgetunderskott som är … ja… hur uttalar man det?

Är 1,5 miljarder lite? Var femte skola…?

Hur ritar man det?

Det är viktigt för mig att mina elever kan läsa och uttala sina matematiska tal. Jag försöker sätta ord på Amerikas underskott men hur jag än gör blir det fantasisiffor och jag kan inte i min vildaste fantasi göra dem verkliga. Men i verkligheten kommer just dessa siffror bli verklighet, och en märkbar sådan för oss alla! Frågan är hur man betalar tillbaka på lån som man har tagit? Kanske en fråga för matematiken i praktiken!

Anne-Marie


Det här inlägget postades i Matematikundervisning. Bokmärk permalänken.

3 svar på Matematik: Ut-tal

  1. Plura skriver:

    Tre saker.

    För det första, media har tre saker de triggar på: Drotting Silvia, sex och siffror. Har du dessa leads tänder journalister. Eftersom det finns mycket siffror i skolan är ni populära att skriva om.

    För det andra, det här med underskott för stater. Tja, inte är det som för oss vanliga dödliga. För stater är det frågan om betalningssystemens likividtet, trovärdighet och garantier. Och så länge vi låter bli att bli som Island är det ok!

    För det tredje, ta USAs budgetunderskott och dividera med antalet personer i landet får du fram en siffra på hur mycket varje amerikan är skyldig resten av världen. Då kanske det börjar bli hanterbar mateamitk att översätta till andra personliga storheter.

    Några råd från mig kvällan innan man ska lära ett antal skolledare skolans systemkunskap.

  2. SA skriver:

    Tja….nu var det ju inte 1,5 mijarder utan 1500 miljarder, vilket är dubbelt så mycket som räddningspaketet på 800 miljarder som amerikanska regeringen sjösatte för att rädda finanssektorn från krasch.

    Det blir förfärligt mycket pengar på varje yrkesarbetande amerikan att addera till redan flera decenniers underskott.

    Visst är det andra regler för stater än för privatpersoner vad gäller ekonomi men historien visar att alla som glömyt bort förhållandet mellan debit och kredit till slut fått en läxa oavsett vad sk. experter sagt.
    Matematisk logik är svår att argumentera bort.

  3. korlingsord skriver:

    Hej, jag har tre tal i min bild och de är dem jag relaterar till.
    1,5 miljarder
    ca 1 500 miljarder
    samt var femte skola.

    Och visst kan dessa i sig själva vara bördor och ansvar omvartannat. Om var femte skola misslyckas är det en fantasisiffra för mig,
    om var femte skola har datorer och utrustning är det en fantastisk utveckling. Siffror är bilder av något…

Kommentarer är stängda.