Läroplanen i klassrummet – syns den?

Körling fotograferar en skola i skolvärlden 2010

Jag vill att läroplan, kursplan, människo och kunskapssyn syns i hur vi organiserar våra klassrum. Det har alltid varit mitt mål i mina klassrum. Jag har haft svårigheter att genomföra dem fullt ut men det har mest handlat om att rummet inte har varit anpassat för framtiden, eller för att möblerna i allt för hög grad byggt på det gamla. Men jag söker det medvetna rummet. Det fina är att jag också har fått uppleva lärande modeller på många, många andra platser ute i skolvärlden. Jag har sett det i för första gången i Nya Zeeland. Där var jag omedveten om hur medvetet man kan organisera ett klassrum. I N.Y såg jag det medvetet och där upplevde jag också fördelarna med den lärande organisation som detta medför. I den internationella skolan i Johannesburg kunde jag fullt ut förstå den mening som ett sådant klassrum innebär.
Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Strategier, Värdegrunden, Visionerna och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.