Skolans felsökeri!

DSC_9154

Det är ett stort problem i skolan.

Att vi ständigt har ögonen på det som kan vara fel. Fel på eleven. Fel i eleven. Det är aldrig fel på något annat. Inte på undervisningen, miljön, läraren eller boken. Jag orkar nästan inte skriva om hur fel jag tycker det är; Detta ständiga felsökeri.

Om vi omsluter barn med detta tänk så kommer det vi söker att dyka upp. Jag tycker inte om det. Jag tror på varje individs utveckling och jag tror den äger rum. Jag vet också hur det känns att bli sedd ur ett felsökarperspektiv. Jag har hur många fel och brister som helst.Dem har jag fått höra talas om. Mina förtjänster vet jag genom mina skolår mindre av.

Det är inte värdigt att få den blicken över allt det man gör. Det ständiga felet och det som ska kompenseras av skolan. Jag vet föräldrar som överhuvudtaget aldrig hört något gott om sina barn. Det kan hända att de hört något gott … men lärare har raderat ut det goda genom att använda ordet … men….

Anne-Marie

(ser TV-programmet DEN SÄRSKILDA SKOLAN, TV1 21/10-09)

Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

6 svar på Skolans felsökeri!

  1. Plura skriver:

    Vad bra skrivet.

    Lite trött efter att gnuggat systemkunskap och systematiskt kvalitetsarbete med skolledare, förskolechefer och lärare idag, kan jag säga att det finns hopp om en värld som inte söker fel i första hand hos eleverna utan dem som jobbar i förskolan och skolan.

    Kvalitet utgår från krav på undervisningen, läroplan och kursplan. Då kan det bara finnas rätt kvalitet eller fel kvalitet. Och det är inte elevernas fel om det blir fel kvalitet…..

  2. korlingsord skriver:

    Det är tröttsamt att söka fel. Skolan bygger sin verksamhet på att felsöka. Jag är rädd för det synsättet. Kan vi tala om vad elever kan, alltid ha det perspektivet att se rätt. Ingen mår bra av att aldrig få uppleva sina kunskaper och i ljuset av dem få redskap att gå vidare, uppleva glädjen av att kunna och få vila i det… Anne-Marie

  3. Plura skriver:

    Anne-Marie, håller fullständigt med vad du säger. Kanske är hjärnan för trött just nu för att förklara det du så bra säger.

    Vi ska alltid utgå från vad eleven kan och försöka säga att h*n kan bli lite bättre och också få vila i det.

    När jag säger rätt och fel kvalitet är det utifrån utbildningsuppdragets krav (läsa läroplan och kursplan). Ett krav som åligger skolledare, pedagoger och skolförvaltningar att genomföra. Så divisen ”gör rätt från början” beskriver en skola som ständigt strävar efter att ge elever den bästa utbildningen som finns att ge.

  4. korlingsord skriver:

    Som du säkert förstår blir jag väldigt glad att läsa det du skriver här. Tack Plura, Anne-Marie

  5. korlingsord skriver:

    Det är jag med på – men en skola kan också behöva lyfta fram sina förtjänster, de goda pedagogiska idéerna. Skolan kan också leva i och få bli felsökt… lärarrollen också. Men jag tänker att vi kan komma till rätta med det om vi ger oss till tals, återigen. Ha det gott, och tack för att du lyfte upp mina tankar, Anne-Marie

  6. Plura skriver:

    Visst behöver skolan lyfta fram sina förtjänster i tider då det bara debatteras allt som är fel eller tokigt.

    För att få råg i ryggen måste man ha event när det går bra. Hitta alltid en stund att fira när något gått bra. Har två effekter. Får känna sig stolt och ger tydlig signal till andra vad som är viktigt.

Kommentarer är stängda.