”Building a curriculum”

Körling fotograferar 2010

Jag samspelar med läroplansbyggare från andra länder. För en liten dialog om vad det är att ha en läroplan, utveckla den, och skapa förutsättningar för den, påverka innehållet, förstå innehåll och anta ett pedagogiskt perspektiv och utveckla lärande utifrån. Jag ser några nya ord och nya begrepp som jag ser som en handlingens och tänkandets genomförande.

Jag tittar på yrken som finns i andra skolsystem:

Curriculum advicer eller curriculum coordinator.

Detta är en person som lärare kan utveckla sin läroplanstänk tillsammans med. Det också en person som banar väg för läroplanernas förverkligande och stöttar lärare i hur att skapa och bygga en läroplan. Det är en del  av skolans uppdrag. Det kan vara att lyfta fram läroplanen i det läraren redan gör och utveckla medvetenhet kring samspelet med uppdraget i undervisningen.

Jag tycker också mycket om det jag ständigt hör då jag är på andra skolplatser och skolvärldar – att skapa en läroplan är en aktivitet. Det är något som sker ständigt:

– I am building a curriculum!

– I am here looking at the museum building a curriculum…

Och självklart – det är eleverna som sedan kliver rakt in i lärandet, in i tänket och där börjar samspelet. Det är den medvetenheten jag eftersträvar. Den vill jag ha! Och det är den jag sökt skapa i alla sammanhang jag verkat och verkar i.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Styrdokumenten, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på ”Building a curriculum”

  1. Plura skriver:

    Så riktigt, så riktigt!

    Ett litet tips från Plura. Kolla Bjärehovsskolan i Lomma. Där använder de läroplanen för att fortbilda sig, både lärare och skolledning. Kanske därför Lomma är Svergies Kvalitetskommun i skolans väld.

  2. Anne-Marie skriver:

    Ska bli, svarar A-M och tackar ödmjukast för tipset. Må gott denna dag Plura. Njut! LÖrdag! Blå himmel! Dripp och dropp- snart vår. A-M

Kommentarer är stängda.