Mycket viktigt gensvar om det jag säger och tänker

Hej Anne-Marie utropstecken
Jag har tänkt punkt
Först var jag provocerad punkt
Provocerad över att du hade alla svaren punkt
Fast du sa att du inte hade det, jag vet utropstecken
Jag kände mig kass och otillräcklig punkt
Arg o uppgiven på mig själv punkt
För att jag någonstans på vägen tappat fokus punkt
Allt eftersom du återuppväckte mig blev jag medveten punkt
Medveten om att mitt val av förhållningssätt har betydelse punkt
Hugh betydelse punkt
Nu är jag upprymd punkt
Tacksam punkt
Jag vet att ditt förhållningssätt och dina anslag funkar punkt
Dagen efter praktiserade jag det du hade sagt punkt
Än en gång tack för att du påminde mig om vad som är viktigt utropstecken

Detta mail fick jag – ett gensvar jag härmed tänker och funderar kring, jag tror det är viktigt att berätta och återknyta:

Jag har kämpat min väg genom till mitt yrke. Genom misstag, felsteg, dikeskörningar och sedan funderat över hur och vad jag kan utveckla. Essensen av föreläsningarna jag ger kan visa just detta att man tänker på sina egna tillkortakommanden. Jag tänker aldrig så – för jag vet hur mina egna tillkortakommanden har blivit mina egna till-längre-blivande.

Jag ser inte misslyckanden som faror, jag ser samspelet med uppdraget och eleverna som en utvecklingsarena för mig själv som lärare. Jag läser denna tanke jag får i mitt mail… och tänker att jag måste lyfta fram detta. Jag talar om det jag vill, det jag hoppas, det jag tänker om barns lärande och hur jag söker gestalta det för andra lärare.

Klart att jag talar om det jag vill verka för och inte berättar om mina behövliga misslyckanden eller omtänkarinsikter. Jag ger eller inkluderar till samspel. Låt säga att jag vänder på en del saker och ting.

Kanhända blir man, eller känner sig liten runt mig… det är ok för det kanske är själva utmaningen att byta ny väg. Det viktiga är att det påverkar dem som är verkligt små, de vi lärare är och har till uppdrag att skapa lärande växtmån för och tillsammans med,  alltså dem mina lärarutbildningstankar omsorgar för – kring barnen – de är för dem mina tankar omsluter – att de tillåts växa och utvecklas fullt ut och i relation till de personer de är.

Jag läste mailet med mycket värme. Och stor förståelse. Men jag tänker inte byta ut mina vägar bara kanske förtydliga att mitt tänk har stötts och blötts under mycket, mycket lång tid.

Tusen tack du som skrev!

Anne-Marie

Skrivtecknen i utskriven form är en del av den modell jag ger kring skrivandet och hur att medvetandegöra skrivtecknen. Jag ser hela anslaget som ett övertagande och medvetandegörande av vikten att åskådliggöra medvetet för eleverna. Allt gott utropstecken

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Föreläsningar jag ger, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.