Möjliggöra det som inte är möjligt

Körling fotograferar 2010

Skolan är och kan vara en plats för det som annars inte är möjligt. Tänk bara på trä- och syslöjden. Tänk bara på bilden och musiken. Tänk på allt görande, alla redskap, alla uttryck, alla målarpytsar, alla sånger, alla teckningar, all skruvar, alla tråcklingar, alla stickspår…

och tänk så många begrepp som lärare medvetet kan låta eleverna smaka på:

synål, knappnål, symaskin, syl, metalltråd, slagborr, såg, fil, ek, bräda, stickor, virknål, svets, limpistol, hammare, svinborstpensel, färgkarta, tonart, g-klav, åttondelsnot, fjärdedelsnot, vinkel, tving, linjal…

Det är som att befinna sig i en levande ordbok – bara att greppa redskapen.

Anne-Marie

This entry was posted in Modellerna, Musik, Verkligheten and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.