Möjliggöra det som inte är möjligt

Körling fotograferar 2010

Skolan är och kan vara en plats för det som annars inte är möjligt. Tänk bara på trä- och syslöjden. Tänk bara på bilden och musiken. Tänk på allt görande, alla redskap, alla uttryck, alla målarpytsar, alla sånger, alla teckningar, all skruvar, alla tråcklingar, alla stickspår…

och tänk så många begrepp som lärare medvetet kan låta eleverna smaka på:

synål, knappnål, symaskin, syl, metalltråd, slagborr, såg, fil, ek, bräda, stickor, virknål, svets, limpistol, hammare, svinborstpensel, färgkarta, tonart, g-klav, åttondelsnot, fjärdedelsnot, vinkel, tving, linjal…

Det är som att befinna sig i en levande ordbok – bara att greppa redskapen.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Modellerna, Musik, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.