Självförtroendet i skolan; förvalta HUR och synliggör professionen

Vi står inför en ny kursplan. 2011 är skolans år. Skola 2011. Jag ser mycket allvarligt på vårt nya uppdrag.Jag anser att vi fullt ut ska ansvara för de HUR som lämnas över till skolan.Jag ser att vi aktivt bär med oss läro- och kursplaner, samt barnkonvention så att vi ständigt kan öppna upp och gå i dialog med våra dokument. Hellre dem än en kalender med datum. Men det fina är att vi inte behöver göra antingen eller. Vi kan göra både och. Jag återkommer med mina tankar. Här är bara en liten skiss.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.

3 svar på Självförtroendet i skolan; förvalta HUR och synliggör professionen

  1. Plura skriver:

    Bra att du gnetar på.

    Var inne på en annan blogg där en lärare kommenterade mina synpunkter, som vi har samstämmiga du och jag, med ett djupt förakt. Undra hur man ska lyckas med det pedagogiska samtalet med sådana vibbar funderar Plura.

    Men i vanlig ordning har du säkert något skarpsinningt förslag Ann-Marie.

  2. Mib skriver:

    Jag har en liten fråga att kasta ur mig. Vet ju att du i och för sig inte jobbar i gymnasiet men du eller nån annan som är här och läser kanske har nån tanke ändå.
    Min son som går på gymnasiet klarar inte av att plugga till prov utifrån de premisser som är i gymnasiet. Dvs om han inte får tydligt och klart för sig VAD han ska plugga så förstår han inte hur han ska göra och han klarar inte av att lägga upp arbetet hemma själv.
    Lärarna säger att jamen på gymnasiet är det så. Man får inga läxor men det förväntas att man ska plugga till proven ändå förstås.
    Och ja det är ju självklart att man behöver. Men han förstår det ju inte.
    Dessutom är han nu så gammal så jag som förälder har ju ingen insyn i vad han ska plugga heller. All information går ju direkt till honom förstås. Almanackor har de inte på gymnasiet. Inte nån för det är töntigt.
    Min åsikt är att han skulle behöva ha hjälp att lägga upp hemstudierna i en almanacka fram till provets datum. Men ingen hjälper ju ungdomarna med det.
    Vad anser du? Eller nån annan som är här och läser?

  3. Anne-Marie skriver:

    Vad – det är innehållet i kursen och i kursplanerna – jag har ingen förståelse för att din son inte ständigt får detta VAD uppdaterat för sig. Almanackor har de visst på gymnasium, hur ska de annars kunna hantera tider för de prov de ger eleverna. Jag tror du ska prata med gymnasiet i fråga – och just av den anledningen att din son vill och behöver veta. Jag lärde mig av mina elever – de som kom tillbaka från sina gymnasieplaceringar och ville tala allvar med mig – de sa:
    Du måste lära alla barn att hantera en almanack, du måste också lära alla barn att alltid ha med sig penna till proven – om du inte har penna med dig till proven finns där inga att låna och du får inte göra det prov du pluggat ihjäl dig för…
    Du måste ta kontakt med det gymnasium din son går i. Det finns en hel del saker att rätta till tänker jag. Öka på kommunikationen. Alla parter vill nog det bästa. Så förutsätter jag att det är. A-M

Kommentarer är stängda.