JAG VILL HA DET SVÅRT sa en sexåring till mig. Jag vill inte ha det lätt. Jag vill inte ha tråkigt!
Anne-Marie
JAG VILL HA DET SVÅRT sa en sexåring till mig. Jag vill inte ha det lätt. Jag vill inte ha tråkigt!
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.
korlingsord@gmail.com
Böcker jag läser under januari 2024
Böcker jag läser under december 2023:
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
Klok onge
Så talande! Självklart vill även 6-åringar möta utmaningar.Utan utmaningar tar vi av barnet den meddödda lusten till inlärning/utveckling.Se varje individ och möt den i sitt specifika utvecklingsskede. VÄRNA LUSTEN ATT LÄRA. SE MÖJLIGHETER. Vi som arbetar i förskolan har en oerhört viktig uppgift. Den att grundlägga lusten till skolarbete.Som jag tidigare nämnt: Likt den som odlar måste även vi vårda plantorna så vi uppnår bästa tänkbara skörd. Måhända en naiv liknelse men likväl sann. Anne-Marie, jag gillar att du kritiskt även tar upp frågor kring förskolornas arbete.
Man undra om den ivriga dam på 6 har lusten kvar när skolan malt ned entusiasmen?? Gud förbjude att hon möter denna kreativitetshämande skolan.
Ja, man undrar. Jag tror på skolan. Men jag tror man måste möta upp där ungarna är. Det är tråkigt annars. Och jag tror att mycket vilar på att inte göra mer av det man redan kan. Vi måste bli duktigare på att hitta ungarnas kunskaper för att i verklig anda leva ut såväl kursplan som teorier som är konstruktiva. Vi behöver ju barnens kunskaper i framtiden. De ska ju ta över och kanske göra lite bättre av det som blev. A-M