Läraren utmanade dyslektikern – läs och skriv mer!

Läser vad Socialstyrelsen skriver om handikapp.
Vi alla har eller får senare i livet någon form av funtionsnedsättning.
För att då handikappet som förövrigt är ett begrepp som socistyrelsen vill ”ta bort”, beroende på att man är/blir inte handikappad förrän det tillkommer ett funtionshinder, det är hindret som skapar handikappet. Hindret kan vara avsaknande av tex. hissar,ramper eller helt enkelt vara andra mskor som inte vill/kan hjälpa till.


Jag lyssnade på dig AM om din lärare som talade om för dig att -”AM kan inte tala”!
Jag hade större ”tur” med min dyslexi,min lärare sade -”Läs och skriv mer Hans!”
Då bestämde jag mig för vilken sorts lärare jag ville bli/vara!

****

Jag får så vackra gensvar på mina blogginlägg. Detta är ett. Jag tycker inlägget ska vara självständigt och eget. Därför ger jag det ett större utrymme. Jag tackar för detta svar och kommer att fundera över innebörden av den sista meningen. Jag har också utmanat mina elever med att läsa och givit dem orden via min läsning – alltså mängder av högläsning. Det är också viktigt att komma ihåg att de som kämpar med språket ser på det med andra ögon än vi som läser det utan problem.

Lennart Hellsing intervjuade jag en gång – han kunde inte stava! Det gav honom en ingång till alla fantastiska ord. Som Na-po-le-ti-an-ska. En klok professor Mats Myhrberg gav alla kämpande läsare en annan rubrik – språkets hjältar!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.