Du läser högt för ditt barn. Barnet vill inte lyssna. Det smiter iväg och gör något annat. Du sitter där med din bok och du tänker att det inte är någon idé. Mitt enda råd är att överge inte läsningen. Fortsätt läs. Den enda modell barnet har är du som läser för en bok och att du fortsätter läsa. Det är för du är intresserad av att läsa just detta innehåll. Du är intresserad för det du läser. Då barnet försvinner fortsätter du att läsa. Gör ingen stor affär av att barnet inte vill sitta nära och lyssna. Gör affär av ditt eget intresse. Du fortsätter att läsa. Så spännande är boken.
Ett annat sätt att tänka är också att fortsätta läsa men se vad barnet gör. Ofta springer barnet iväg för att hämta något, kanske för att ni läser om en nalle och det gör att barnet vill ha sin nalle och hämtar den. Kommer tillbaka.
Om du ger upp om läsningen visar du att ditt eget intresse inte heller är större än så. Jag minns hur jag gjorde, hur jag gav upp men sen bestämde mig för att jag läser för mig själv, högt för att lyssna till mina egna ord … och vips … och över tid … kom barnen tillbaka till boken. Barn förstår när vi läser för dem och inte för oss. Ge aldrig upp och fortsätt läs. Du läser för din egen skull. Och ja … ett visst tålamod behövs.
Hej A-M! Tack för ett mycket givande pedagogiskt samtal idag på Skolforum. Skicka gärna ditt samtalsunderlag.
Hälsningar Karin
Karin.olander@edu.habo.se