Lektionsförslag – Youtube undervisning!

Alltså jag har en liten tanke. Bara namnetYoutube kräver lite reflektion. Din kanal / Din TV / Din… . Tänk att vara ansvarig för sin kanal. Det tänker jag kan vara undervisning.

Class five goes Youtube sharing with pupils in class two!

  • Gör din Youtubekanal!
  • Ge förslag på hur du samspelat med dina klipp?
  • Vad vill du säga med din kanal?
  • Hur kan din kanal inspirera någon annan?
  • Beskriv källorna?
  • Hur vill du att dina följare ska förstå ditt innehåll?
  • Hur ansvarar du för dina val?’
  • Vad ska din kanal heta?
  • Hur väljer du ditt namn? Vad säger ditt namnval?
  • Vilket språk har dina klipp?
  • Hur svarar din youtube-kanal med kursplanen i exempelvis matematik / engelska / svenska / musik?
  • Argumentera och förklara hur du tänkt eller hur ni har samarbetat?
  • Utvärderingen – vad lärde ni er? Hur gick samarbetet?

Jag kan också tänka mig att man har en tänkt uppdragsgivare. Låt tänka att du är en årskurs 5. Eleverna där får olika uppdrag att sammanställa en repertoar som passar exempelvis engelska undervisningen för ungarna i årskurs 1. I uppgiften ingår att förklara sina val, argumentera för innehållet och samspela med filmernas innehåll och förståelse för etik och moral. Det betyder att eleverna är aktiva och att de också bidrar till undervisningar.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Lektioner och lektionsförslag, TED / Youtube. Bokmärk permalänken.

2 svar på Lektionsförslag – Youtube undervisning!

  1. Maria skriver:

    Vilken bra idé, den ska jag prova, låter spännande och jag tror att eleverna tycker att det är en kul uppgift, som lärare vill jag gärna se hur de tolkar läroplansmål!

    Jag tänkte också prova lite undervisning utifrån google translate, utifrån ett källkritiskt och språkligt perspektiv, då jag har hört att lärare varnar för att elever använder sig av google översätt om de får hemuppgifter – ypperligt tillfälle att diskutera grammatik och ordval tänker jag.

  2. Pingback: Steg 11: Bilder, musik och videor

Kommentarer är stängda.