Lektionside: Alfabetet och undervisningar om det

Alfabetet är ju en källa till rikedom. Alfabetet är språkets kustremsa till ordhavet och meningsbyggnaden är brobygget mellan människor. Visst ska vi göra alfabetsundervisningar:

  • Låt eleverna upptäcka mängden av alfabet. Ta hjälp av bibliotikarien och skaffa in så många afabetsböcker som möjligt. Hur illustreras alfabetet? Vad skiljer dem åt? Vad lyfts fram i en bok från 1950 talet och vad ersätter den år 2010? Vad är lika? Vad är olika?
  • Låt eleverna upptäcka alfabeten från andra världar: Kinesiska alfabetet (kluring), USA´s, Italiens och gör jämförelser mellan de svenska och eventuellt de norska alfabeten, vad skiljer? Vad är lika? Varför är det så?
  • Låt barnen upptäcka alfabetet: Hur såg alfabetet ut en gång för länge sedan, i begynnelsens begynnelse. Vad är lika idag? Vad skiljer sig åt? Jämför, diskutera och argumentera?
  • Låt barnen upptäcka alfabetet: Låt tangentbordsalfabetet mångfaldigas. Tänk att skriva in alfabetet på det interaktiva skrivbordet och upptäcka stilarna som kan göras. Låt eleverna överraska varandra med sitt personliga alfabet. Låt eleverna ta fram den text de tycker om allra bäst. Gör det lite hemlighetsfullt, kanske till läxa, och så får var och en smyga in med sin alfabet i klassrummet och vid rätt ögonblick visa fram det finaste man själv tycker. Alla alfabet ska sättas upp i det pedagogiska rummet. Det får gärna bli en alfabetsutställning! Om man vill kan mammas och pappas favoritstilar också komma med. Vad tycker vi om olika typsnitter. Argumentera och analysera!
  • Måla din favoritbokstav. Hur du vill. Förstora din bokstav på datorn, printa ut och gör något nytt av den. Rita i bokstaven. Eller lägg in alla ord du kan i bokstavspappret. Lek med ordet.
  • Låt alla elever få en hemlig bokstav på ett papper: På ett givet ögonblick ska alla vända på pappret och sedan ställa sig i bokstavsordning. Fotografera! Gör igen! Fotografera! Det blir olika höjder på bokstavsleden.
  • Alfabetsljudslekar: Ungarna står i ring. Alla har en bokstav. En elev börjar – vänder på sin bokstav så att alla ser – och så ska alla låta som den bokstaven. Och så gör man det hela varvet runt.
  • Engelska alfabetet: Kan man göra på samma sätt. – Öööö! – Nej det finns ju inga Ö-bokstäver där fast länderna är stora öar. –  Äh det kan man strunta i och likaså med Å, – Åhå, på det viset!
  • Titta på hur man gör alfabetssånger från andra delar av världen. Diskutera varför man väljer att göra sånger av alfabetet? Varför sjunger man bokstäverna? Rangordna alfabetssångerna i vilken man lär sig bäst genom, argumentera och analysera varför. Detta kan man göra redan tidigt med barn.
  • Gör din egen ordning i alfabetet; detta är också roligt, det blir en helt annan diskussion kring varför man valt alfabetets ordning. Barnen ska givetvis presentera sina förslag och argumentera för sina synpunkter.
  • Mitt namn och alfabetet: Ta ett litet alfabet. Ta hela ditt namn. Stryk över alla bokstäverna i alfabetet som har dina bokstäver:

abcdefghijklmnopqrstuvwyxzåäö

Här har jag tagit bort alla boktäver ur mitt namn:

Anne-Marie Körling. Kvar blev:

bcdfhjopqstuvwyzåä

Gör minst tre ord av det du har kvar:

bo, sto, bod, stuv, ät, sy… osv!

Det var lite lyriskt om vad man kan göra av ett litet fantastiskt alfabet! Ja, sedan kan man ju roa sig med att välja alfabet och en annan sak man kan fundera över – finns det alfabet överallt? Här kommer vi då in på alfabetets geografi!

Jag kom att titta lite på det norska alfabetet, det ligger ju så nära till hands. Vårt grannalfabet. Där hände något märkligt 1917 ( I Sverige infördes kafferansoneringen och det svenska folket måste ha utbrustit i ett gemensamt Å!) då man ersatte Aa med bokstaven Å. Men det var inte förrän 1955 som det beslutades var i det norska alfabetet det lilla å:et skulle placeras. Konsekvensen av att ersätta AA blev ju att Å:et skulle komma först, men så slutligen beslöt man att det skulle komma sist.

Vad hände egentligen 1917? – Å, kan man svara då!

*********

Och vågar man inte sjunga med sina elever kan man ta in en extralärare från YouTube:

Det slår mig av de inslag jag har hittat – man skulle kunna skapa skolans alfabet – då måste man göra en youtubefilm – och chanserna att det blir succe är ganska så stor. Jag har tittat igenom en hel del alfabetssånger och jag blir nog inte så upplyft om jag ska vara ärlig. Då är det roligare att titta i böckerna. Det finns massor av fina alfabetsböcker.

Min årskurs fyra gjorde små alfabetsböcker åt sina fadderbarn, de gjorde dem i engelska. Det var roligt och faddrarna ville ha flera sådana böcker. Jag tror på undervisning mellan årskurserna. Varför gör inte en årskurs 7 exempelvis en Youtube film åt skolans sexåringar? Och varför gör inte årskurs 9 en engelsk alfabetsfilm åt årskurs tre?

Nu ska jag klura på matematiken i alfabetet!

Återkommer med andra ord!

Anne-Marie

This entry was posted in Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning, TED / Youtube, Verkligheten and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Lektionside: Alfabetet och undervisningar om det

  1. Kristina says:

    Anne-Marie jag har lagt till ett plugin som gör att läsare kan hitta fler liknande inlägg i samma ämne 🙂 Kolla om det är ok…

  2. Anne-Marie Körling says:

    Nu hoppar jag omkring av glädje, Kristina, TACK! Ord som är så små kan betyda så mycket, så mycket. Hela jag är glad. Den glädjen ser du ju inte. Tack för alla trix och mix på min blogg. Värme sänder jag! Kram söstra-mi /Anne-Marie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *