Dagens bok giv mig för imorgon!

Jag köpte den här boken idag. Den har jag läst för mycket länge sedan, och också på min lärarutbildning. Men jag ville läsa den i ljuset av kommunikationen mellan Piaget och Vygotskij. Så nu är mitt läsande anslag ett nytt. Vad är det Piaget säger och vad svarar Vygotskij på det. Nu finns det andra böcker att läsa men bara denna endaste fanns i bokhandeln. Lite synd tycker jag!

Jag väljer ett ord ur Piagets bok – jag väljer bara ett och på måfå – Övergång! Det ordet gillar jag! Jag tänker ofta i termer av övergångar från något till något annat.

Den här ska jag också läsa. Det var mest för titeln ”Klinisk Barnspsykologi. Utveckling på avvägar.” som lockade mig. Då jag stod med boken i hand slog jag på måfå upp några sidor, så gör jag då jag förstår mig på boken och inser att jag ska köpa den. Jag är väldigt lätt att sälja böcker till: …”Ett av skälen till den bristande överensstämmelsen beträffande diagnoser var att olika psykiatrer och psykologer använde olika antaganden om bakomliggande orsaker för en och samma diagnos.”

Jag köpte också dessa tre böcker. Alain De Button har jag läst och honom tycker jag mycket om (förlåt, hans texter och hans ton, anslag och andemening tycker jag mycket om). Den här boken heter: Arbetets lust och leda. Nu är det så att jag känner väldig lust till mitt arbete och har väldigt sällan upplevt leda. Däremot har jag upplevt värme och kyla. Men det är en helt annan sak. Om jag på måfå slår i Alain de Button´s bok blir det denna mening ni får:

”Den största lagerbyggnaden i logistikparken tillhör en snabbköpskedja som under natten…”

John Boyne har skrivit en bok som min kära och väldigt in-och pålästa kollega tyckte mycket om: Pojken i randig pyjamas. Det ska vara en speciell berättelse och jag lovar att inte lämna ut något innan, bara en mening som jag tar från ingenstans men ur boken, sidan 52:

Maria spärrade upp ögonen!

Jag inhandlade också boken: Den mänskliga hjärnan- en upptäcksfärd… av Rolf Ekman. Jag blev så förtjust i titeln som genast förde mig in på mitt kreativa språklekande. Utan att förringa innehållet det minsta: men det är så spännande att just hjärnan som är med när man själv gör upptäcksfärder kan vara en upptäcksfärd i sig. Jag kastar mig över boken och på sidan 81 – där det står:

”Det mesta av hjärnbarken står dock inte för sådana specifika upplevelser.”

Ja, detta var dagens bokinköp. Det var inte dagens läsning. Kanske möjligen denna månads läsning. Så  – vad läser du? Berätta!

This entry was posted in Litteratur och läsning and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Dagens bok giv mig för imorgon!

  1. sspirit says:

    Läser om Barn och naturvetenskap av Ingela Elfström.Fokuset ligger just på att fånga in barns upptäckter och läroprocesser.

    Sedan har jag på nattbordet Que Farei Quando Tudo Arde?(Vad ska jag göra när allting brinner?) av António Lobo Antunes, min favorit portugisisk författare.

  2. pia says:

    Läser:
    Petri Partanens, Från Vygotskij till lärande samtal.
    Körlingsblogg.
    Läroplanen.
    Mailen från mina elever, om deras sommarlov.
    Söker på nätet efter ”bra” information om barn och sorg.

  3. Anne-Marie Körling says:

    Föreslår Atle Dyregrov – han har skrivit mycket. Du ska få låna en film jag har gjort – Barn sorg är randig. A-M

  4. Janis says:

    Jag har just läst ut ”Pojken i den randiga pyjamasen”, och parallelläser
    Jesper Juul och Helle Jensens ”Relationskompetens i pedagogernas värld” tillsammans med
    Mats Edin och Nick Drummonds ”Ordning och reda i skolan – ett steg på vägen mot dynamik och harmoni i klassrummet”. Så olika, men ändå med liknande tankar om att utveckla elevernas ansvarstagande/relationskompetenser – brottas med att förstå hur olika/lika de är, och var någonstans jag står.

  5. Kollegan says:

    Läser just nu så fort det går:
    Lyckan är en sällsam fågel – Anna Gavalda
    för bredvid ligger Lila hibiskus – Chimamanda Ngozi Adichie
    och väntar på att jag ska öppna första sidan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *