Bildpromenadens tre frågeställningar – Att läsa av verkligheten

Vi läser alltid av verkligheten. Det är mänskligt att göra det. Det är också mycket mänskligt att notera saker och ting som sker runt i våra olika verkligheter. Här är ett avslutat kaffesamtal. Tre koppar står kvar till eftervärlden. Vad ser vi rent faktiskt:

Fråga ett

Jag ser:

  • tre koppar
  • tre koppar med öron
  • en tesked
  • brun och vit färg
  • bruna linjer i den vita koppen
  • en har använt sked
  • en har inte druckit upp
  • det är svart det som är i koppen
  • två koppar har inget innehåll men det syns spår av kaffe
  • kopparna står på ett vitt underlag
  • någon har haft mjölk i kaffet

Det går att sätta ord på det vi faktiskt ser.

Fråga två

Det vi kan tro oss veta är,

Jag tror:

  • tre personer har nog druckit kaffe
  • porslinet i kaffekopparna är lika i varje kopp
  • någon har använt mjölk
  • någon har inte druckit upp sitt kaffe
  • en använder socker, det kan man anta av skeden
  • en använder mjölk för färgen skiljer sig ifrån det svarta kaffet i den andra koppen
  • De kan sitta vid ett bord eller så är underlaget en vit bricka

Fråga 3

Vad föreställer vi oss, jag tänker mig att…

  • det är tre vänner som fikar ihop
  • de tre vännerna är kaffesugna och har druckit kaffe vid tretiden en fredageftermiddag
  • kopparna ägs av någon som gillar trender
  • kopparna är dyra och någon har önskat dem i födelsedagspresent
  • den som använder sked vill sluta använda socker och tog bara en sked socker i sitt kaffe
  • alla som var där, dvs alla tre tyckte om kaffe
  • den som inte drack upp sitt kaffe hade kanske tagit en påtår och tyckte det räckte så
  • Det går inte att lista ut var de dricker kaffe men det ser ut att vara koppar på ett vitt bord. Jag tror att stolarna är bruna eller svarta.
  • Det är en kille som har druckit kaffe med sina vänner.
  • De som har druckit kaffe är en man och två kvinnor, kvinnorna är systrar.
  • Det är två män och en kvinna som druckit kaffe och de pratar om hur synd det är om den som missade tiden för fikat – dvs –  det skulle vara fyra personer
  • osv…

Fråga 4

Den negativa bilden – det jag inte ser men det jag tror;

  • Jag ser något vitt och jag tror det är ett bord.
  • Bordet står i ett kök och kaffet är slut
  • Bordet står i ett vardagsrum och det är tre personer där
  • Vardagsrummet är vitt för kopparna är trendiga och den som har sådana koppar följer nog den vita-svarta trenden…
  • osv

Lärarhandledning i bildpromenad:

Den första frågeställningen: Sätt ord på det du faktiskt ser, syftar till att sätta ord på det faktiska. Det handlar om att förklara objektet med ord. Det betyder att det inte ska vara något tyckande. Det är ett gemensamt ordförråd vi ska skapa kring bilden. Hela klassen hjälper till att sätta ord på vad det är vi ser. Jag inleder det med: Jag ser…

Jag tror är den andra frågan. Det handlar om att du får göra antaganden om fotografiet och det du inte ser. Du får börja göra dina antaganden om hur det kanske var under fikarasten.

Den tredje frågan är vad vi föreställer oss. Vad kan det vara för plats. Vilka är personerna som sitter där? Varför är det bara tre? Hur är mijön runt omkring kopparna?

Den fjärde frågan handlar om det som inte syns i fotografiet men påverkar fotografiets innehåll. Det gör att vi grubblar rumsligt och kanske personer också för den delen. Vad är det för rum och med vilka är det?

Detta är ett lektionsförslag. Språkberika i klassrummet. Bilden är en språklig aktivitet. Mycket nöje. Denna lektion har jag genomfört i alla årskurser. Och även för lärare. Med framgång. Och lust.

Kursplanerna:

Denna lektion relaterar till flera kursplaner. Jag listar dem gärna! I själva verket önskar jag att ni gjorde det. Men jag hjälper gärna till.

Läroplanen:

Denna uppgift har också relation till läroplanen men jag önskar också att ni tittar på dem och relaterar till dem. På så sätt kan detta blogginlägg verka för utbildning i läroplan och kursplanerna.

Jag bollplankar gärna!

Det här inlägget postades i Fotograferingen, Lektioner och lektionsförslag, Strategier, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Bildpromenadens tre frågeställningar – Att läsa av verkligheten

  1. Malin skriver:

    Listan över goda relationer till kursplaner och läroplanen blir för lång.

    Tack för en oändligt spännande promenad och tack för en promenad som slutar i det oändliga!

    Malin

  2. Pingback: Lots of love « metabolism

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.