Progression – hur synliggör vi den?

HAND utsträckt Hur synliggör vi och medvetandegör vi exempelvis progressionen inom de begrepp vi omger lärandet med. Jag tänker på begreppen

TEXTRÖRLIGHET

REFLEKTION

KARAKTÄRBESKRIVNINGAR

ANSVARSTAGANDE

SUBSTANTIVISERANDET

LÄRANDE


Det kan låta som märkliga begrepp att skapa ordning i. Men jag menar att det finns en progression i ansvarstagande. Det finns likaså en progression i vad det innebär att reflektera. Textrörligheten har jag börjat skissa en progression kring. Substantiviserandet (vet inte om ordet finns men då man tar bort verben och ersätter dem med substantiv, alltså skapar ett akademiskt språk). Reflektion har också en progression eller en utveckling. Progressionen i reflektion kan vara att fantisera, fundera och reflektera. Jag vet inte om jag är rätt ute.

Då det gäller ansvarstagande så växer ju det med uppgiftstilltro. Ansvaret ska vara en sak man växer med. Och oftast tänker jag att vi tar ifrån eleverna den utveckling som de egentligen borde få tillåtelse att utveckla. Ja, ja! Jag måste tänka på allt. Jag gör det också. Ibland kanske jag tänker för mycket.


Anne-Marie,

Jag återkommer om en tänkt progression av innebörden av ordet TEXTRÖRLIGHET. Jag har redan skissat på ett sådant inlägg.

Det här inlägget postades i Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Progression – hur synliggör vi den?

  1. Mats skriver:

    Jag har lånat en bild av dig och gjort lite reklam för morgondagen!

    Kul vi ska ha!

Kommentarer är stängda.