Pedagogiskt ställer detta till det.
LUSTEN ATT LÄRA.
Lust att lära.
Detta kan lätt missförstås med – Det är roligt att lära sig.
Lust är ett stort ord. Det betyder också olika saker för olika ordbrukare.
Om lust att lära förstås och översätts till ”roligt och underhållande” kan det utgöra ett hinder. Jag menar inte att lusten att lära är missvisande… men jag behöver en tydligare definition av begreppet för att förvalta detta i skolan. Jag talar hellre om GRAD AV ANGELÄGENHET och VILJAN ATT PRÖVA!
Men vilket är det pedagogiska anslaget i denna definition av lärande?
Jag behöver ett tydligare språk för det jag vill processa med mina elever.
Jag börjar med att definiera ordet lust.
Lust – kan förklaras med – Önskan att pröva något.
Det är den pedagogiska vägledning jag behöver.
Eleverna ska pröva på för att …
Att lära sig är lustfyllt men inte bara det.
Det är också krävande och fyllt med hinder.
Men STRÄVAN mot mål gör arbetet meningsfyllt.
Därför är MÅLET oändligt viktigt.
Den som är i läroprocessen behöver en tydligt bild, och ofta få den presenterad för sig, för att kunna utvärdera och lyckas.
Jag talar hellre om GRAD AV ANGELÄGENHET (Kiwimetoden 2006).
GRAD AV ANGELÄGENHET kan vara hög. Jag vill lära mig det här… Jag behöver lära mig det här…. Jag ska bli bäst på…
GRADEN AV ANGELÄGENHET går att påverka och väcka. Genom att vara modell, synliggöra kunskaper, prata om hur vi ser på fenomen, läsa högt, utveckla strategier för det lärande som är kämpigt och erbjuder motstånd, få höra klasskamrater som är intresserade och kan samtala om det undervisande fokus vi processar…
GRADEN AV ANGELÄGENHET behöver ett mål och en målbeskrivning. GRAD AV ANGELÄGENHET behöver också erkännas – Jag upplever inte detta som viktigt – kan du förklara för mig varför det är viktigt….
GRADEN AV ANGELÄGENHET… Det är en sak för hela skolan, ja… för människan oavsett skola…