KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
JAG LÄSER:
Böcker jag läser under januari 2024
- Trabucco Zerán, Alia: Rent hus, Wahlström & Widstrand, 2022
Böcker jag läser under december 2023:
- Törnqvist, Marit, Sköldpadda och jag, 2023
- Lerin, Lars: Lofoten, 2023
- Kroon, O: Vitsippor och Pissråttor, 2023
- Boyacioglu, D: Daniels bok, 2023
- Unga författare: Skräck. Avsky. 2023
- Nilsson/Eriksson: När vi var ensamma i världen
- Lundgren/Jönsson: Lugo och Lill önskesnön, 2023
- Nutti, E-M: Kaffe med mjölk, 2022
- Rishoi, I H: Historien om Fru Berg, 2011
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BÖCKER
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
- LÄSVÄRLD – Pruttar, bråk och framkalas
- LÄSVÄRLD – Tappade tänder, monster och myror år 6-9
- LÄSVÄRLD – Hajpen, lögnerna och livet
Pedagogisk litteratur
- Pojkars läsning och lärande, 2023
- Väck läslusten i skolan, 2022
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Vi Lärare. Läs mina krönikor där:
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Anders Tegnell om barndomens läsning 18/03/2024
- Idé: Läsa från förskola till årskurs nio 26/02/2024
- Lärarna förmedlar ögonblicksbilder till vårdnadshavarna 02/02/2024
Kategorier
Arkiv
Rörlig krönika
Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna Krönika, Lärarnas Tidning. Bokmärk permalänken.
3 svar på Rörlig krönika
Kommentarer är stängda.
Med stort nöje läste jag den -rörligt intellekt ja -och städa (-oj vad du plockar runt säger maken) när jag ska skriva/prestera något. Vägen fram till stillasittandet o koncentrationen är låååång… för mig -och har varit det sedan jag fick välja sätt…Som lärare satt jag aldrig still -men fattade inte att mina elever också behövde röra på sig
Men dottern min påpekade ”men alla är olika -en del måste få sitta stilla för att fundera o läsa”. Och det har hon ju gjort en del i sitt liv – både här i Usa och hemma, det har ju blivit en del forskningsrapporter.
Sanningen finns i populärkulturen:
http://www.youtube.com/watch?v=a91pJDut50E
Tror helt på rörelse i klassrummet. Skönt är att själv sitta still och se när barnen söker sig fram till vad de för stunden behöver. Det kan vara att få hjälp av mig som pedagog och vuxen eller att hitta en kompis för en pratstund om något viktigt. Då visar eleven mig vägen till just hennes/hans lärande. Då kan jag ”rycka ut” för att leda vidare om så behövs. Det blir mera prat men också en mer avslappnad och vänlig atmosfär.
Gunnel