Eleven i lilla femman skriver idag i min blogg: Här är elevens blogginlägg:
Vi, klass 5c har hållt på med en mycket speciell sak. Vi har läst enormt mycket, lagt oss i texterna i våra böcker, skrivit om massor av saker helt enkelt! Denna uppgift har gjort många skratt och glädjen upptäckta i klassrummet. Och nu ska jag berätta om vad vi har gjort. Vi har läst, en bok och sedan tagit en text och skrivit i. En liten snabb beskrivning men jag ska berätta mer extakt.
Vi tog en bok som vi hade läst ut och tog en sida eller en mindre text i boken och skrivit varanan mening. Det jag menar att om tillexempel författaren har skrivit ”En lycklig plats som man aldrig skulle glömma. En lycklig famn man aldrig skulle släppa.” Då skulle man skriva ungefär så här ”En lycklig plats som man aldrig skulle glömma. Den platsen som man inte kan säga nej till. En lycklig famn man aldrig skulle släppa. Ett lyckligt liv man aldrig ville lämna.” Så man alltså använder först författarens mening och sedan ens egna och så fortsätter det så. Man kan hålla på hur länge man vill och har tid.
Ibland så kan det faktiskt vara så att man inte märker vem den riktiga författaren är. Eller det finns inte en riktig författare, alla är riktiga författare.
Jag har utvecklat iden med att använda två böcker och min egna fantasi.
____________________Anne-Marie förvånas, tänker, uppskattar, utmanar________
Hej Anne-Marie!
Vilken härligt kreativ idé. Jag fyller snart ett år som lärare och allt jag gör gör jag för första gången. Fantastiskt då med en så inspirerande sida som din med ord både för själen och jobbet. ”Å woopidoo – jag vill ju va som duuu!”