Framgångsrika lärare

Från Nämnaren Nr 4 2002 kopierade jag just år 2002 en mycket bra lista för vad som kan känneteckna bra lärare. Jag tar mig nu den stora frihet att föra ut delar av det jag väljer ur denna lista men hänvisar till Nämnaren.

Framgångsrika lärare – en tanke:

FOKUS

  • fokuserar på begrepp
  • fokuserar på ämnet och innehållet

UPPGIFTERNAS KÄNNETECKNANDE DRAG

  • Struktur och målinriktade uppgifter med olika möjligheter och strateiger
  • arbetsuppgifter som engagerar eleverna och skapar varaktig delaktighet

MATERIAL

  • Tillgång och användning av olika material för framställningar

ANPASSNING, SAMBAND OCH ANKNYTNING

  • Använder den spontana möjligheten som uppstår och uppkommer
  • visar på samband mellan fenomen

ORGANISATIONSFORM och UNDERVISNINGSANSATSER

  • Engagerar och fokuserar eleverna med inledande helgruppsundervisning.
  • Väljer mellan olika individ- och gruppsammansättningar samt olika läraroller under huvuddelen av lektionen.

LÄRANDEGEMENSKAP och KLASSRUMSINTERAKTION

  • använder en variation av frågor för att utmana och visa på elevernas tänkande och resonemang
  • avvaktar med att berätta för eleverna
  • uppmuntrar eleverna att beskriva sitt tänkande och sina idéer
  • uppmuntrar eleverna att beskriva sitt tänkande och sina idéer för klasskamrater
  • lyssna och utvärdera andras tänkande och idéer samt bidra till förståelse och metoder
  • lyssnar uppmärksammat på varje elever
  • bygger på elevernas begrepp och strategier

FÖRVÄNTNINGAR

  • har höga realistiska förväntningar på eleverna
  • främjar och visar uppskattning av vilja och ansträngningar, uthållighet och koncentration

REFLEKTION

  • tar upp nyckelbegrepp under och i slutet av lektionen
  • reflekterar över elevernas svar coh lärande i förhållande till aktivitet och lektionsinnehåll, efter lektionen (lärarens efterarbete)

UTVÄRDERING

  • samlar data genom att observera och tala med eleverna, samt gör anteckningar
  • utvärderar varierat och använder olika utvärderingsmetoder
  • anpassar vidare planering efter utvärderingsresultat

PERSONLIGA EGENSKAPER

  • är övertygad om att ämnets innehåll kan väcka lust
  • är säker på sin egen kunskap
  • visar stolthet och glädje över elevernas framgångar
Det här inlägget postades i Barns rättigheter. Bokmärk permalänken.

2 svar på Framgångsrika lärare

  1. Amber skriver:

    Jag skriver under på innehållet i ditt inlägg! Oreserverat och genast!

  2. Ja, allt av ovanstående är framgångsfaktorer. Skulle vilja lägga till: framgångsrika lärare har många tillfällen att tillsammans med kollegor diskutera, dela, ta del av och utveckla tankar kring pedagogik och innehållsfrågor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.