Läsning och hur elever förstår, kan och faktiskt läser

Om man inte förstår text är det mycket besvärligt att gå i skolan. I klass 9 A gör läraren en kontroll på läsförmågan och det är mer än behövligt. Läsning är något som ständigt utvecklas, och det primära ATT kunna läsa en text är oerhört viktig. Jag har gjort läsanalyser dagligdags på mina elever i 12 års tid.

Det betyder att jag följer deras läsning i nära samspel med penna och kopior så jag kan stötta, hjälpa och identifiera hur läsningen utvecklas. Låt säga att jag hinner med tio elever varje dag, vilka jag noterar på en elevlista, och låt oss säga att jag inom tre dagar har undersökt hela min klass. Det tar inte lång tid men utvecklar elevernas läsning och deras medvetenhet om hur man kan läsa. Parallellt med detta utvecklar jag min undervisning, den sker i relation till det jag upptäcker och märker att eleverna behöver av lässtrategier och utmaningar. Jag gör detta med all text, engelska, geografi, kemi. Det fina är att eleverna efter mycket modellande kan göra detta tillsammans. Och då är min undervisning överförbar till elevernas självständiga handlande. Det är mitt mål. Men jag slutar aldrig att undersöka elevernas lässtrategier och förståelse för läsning. I det inkluderar jag hur man läser av en bild och samspelet med bild och text.

Titta på bilden här ovan. Sätt ord på den. Gör den. Pröva utifrån fantasin. Är informationen tydlig? Vad behövs mer? En sak jag ständigt förstår och lär mig av mina undervisningar är att jag behövs. Som lärare!

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.