Matematiken handlar om att omvandla, tänker jag då jag ser barnen bygga talen. Det ska samtalas om det vi gör, det ska vara en egen aktivitet den att välja siffrorna som gör talet, det ska vara andra representationer av samma tal, i mynt, sedlar, stavar … ja vad som helst, men också detta att sätta in sitt tal i en mening eller flera:
– 999 är ett jättestort tal och jag älskar siffran nio!
– Jag har sparat ihop 491 kronor och det är en början på att köpa en hund, en egen. Den ska hetta Bamse!
Denna matematik kan kallas tal i tal. Dessa meningar kan också skrivas ned. Allt kan göras för att omsätta och omvandla matematiken.
Häromdagen kastar jag mitt öga på en 5 åring flicka som sitter vid ett bord, bland ett hög pappersbitar, lim, pennor och 3 saxar. Jag plockar från golvet en liten, liten lapp där står skrivet: 1001000.
– Är är du som har skrivit det, frågar jag en aningen förvånad och mycket försiktigt.
– Ja, det gjorde jag, säger hon medan hon höll fortfarande på att klippa och rita och klippa mer.
– Kan du berätta för mig vad står det skrivet här?
– Hundratusen, ser du inte det? – svarar hon smått irriterad( med allt rätta).
– Behöver du den här lappen?
– Nej. Nu vet jag hur mycket saker har jag att göra här. Och nu vill jag Inte prata mera.
– Förlåt mig att jag avbröt. Vi pratar senare när du är färdigt.
– Okej.