Undervisning; Tidningsläsande i skolan och förslag på hur att undervisa

Att läsa tidning. Det är nästan kronan på verket av läsning. Och vad betyder det att läsa tidning? I sin djupaste mening är det en demokratisk rättighet att kunna läsa tidning. Men också att förstå tidningens dolda budskap, källkritik, avsändarförståelse och att faktiskt erbjuda tidningsläsande i skolan. De stora rubrikerna i löpsedlar och till artiklar tycker jag kan göras till stora lektionsinnehåll. Vad vill man med rubrikerna?

Jag tänker att jag undervisar om tidningar och dess innehåll:

  • Källkritiken kommer jag att undervisa om: En tidning har många avsändare, alltså de journalister som skriver för och i tidningen, de som får sända in och publiceras i tidningen, den som är ansvarig utgivare och var detta anges och hur vad det i praktiken betyder. Och vad betyder TT? Vem är avsändare då? Vem är ansvarig för det som kommer därifrån?
  • Rubrikernas relevans? Hur skriver man rubriker och varför? Stämmer rubrikerna med textens innehåll? Hur gör man för att fånga en läsare? Jag skulle låta eleverna bläddra igenom en tidning, undersöka vilken rubrik de fastnar för och låta dem berätta om den rubriken. Vad gör att vi blir intresserade?
  • Innehållet i tidningarna? Vad kan vi säga om språket och vad är det man vill berätta för oss? Varför görs vissa nyheter större än andra, vad gör textrörligheten med nyheter – var och i vilka medier återkommer samma nyhet och varför?
  • Den geografiska platsen – att undersöka kartan och texten. Från vilka länder har man skrivit om? Varför kommer inga nyheter exempelvis från andra länder? Vad säger det om dessa onämnda länder? Jag skulle göra en kartläggning (alltså en verklig) omkring nyheternas geografi.
  • Illustrationer, fotografier har stor betydelse. Vad tillför dessa nyheterna? Vad gör vi först, läser eller tittar på bilder? Vad säger oss fotografiet? Varför är just detta fotografi valt? Fotografen har massor av fotografier att välja mellan varför valde man just detta, vem valde?
  • Reklamen i tidningarna… varför har man reklam där? Stöter reklamen sig med uppslagets innehåll? Annonsens plats i tidningen? Vad säger den oss?
  • Jämföra Dagens Nyheter med Svenska Dagbladets sätt att skriva, jämföra Expressen, Aftonbladet och Metros sätt att skriva? Hur skriver de om samma nyhet? Vad skiljer sig och vad är lika? Vem är mottagande läsare? Varför är Metro gratis och varför betalar man för de andra tidningarna?

I årskurs fyra tog jag dagligen med mig Metro. Det är många år sedan en elev skrev så här:

Min favorittidning är Metro för att de skriver mycket bättre grejor som man verkligen kan lita på. Jag läser Metro nästan varje dag. Jag tycker man övar hjärnan om man läser. Jag läser väldigt mycket i Metro.”

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.