Om min penna fick drömma så skrev den om milsvida stränder och blåa hav. Om min penna fick ha tråkigt skrev den om gråmulna dagar där regnet slår mot fönsterrutan och stormen viner. Om min penna fick äta middag så bums skrev den om goda rätter och röda betor och en och annan grön ärta. Om min penna blev förälskad skulle pennan skriva om hjärtan och smärtor och annat som pennor blir förtjusta i. Om min penna blev arg skulle den trycka ned blyertsstiftet hårt i pappret och skriva fulord och argmeningar med glöd i. Om min penna kände sorg skulle pennan få bli fåordig och skriva diktrader. Om min penna fick åka på upptäcksresa skulle pennan skriva in sig i geografin, klättra upp för höga berg, kasta sig i lianer och segla ut på de sju haven i jakt mot horisonten.
Om min penna skulle …
Tar denna uppgiften rakt av. I min klass, åk 2, arbetar vi med att skriva just nu och detta passar oss perfekt. Kollade mot Lgr11 och såg många centrala delar!
Tack!
Perfekt inledning att starta upp med din lilla förtext. Provade i åk 3 idag. Alla fann ”lusten” som kan vara så svår att hitta… toppen!
Hej!
Provade i min 4-7 autismklass idag. Det skrevs och skrevs och ville aldrig ta slut.
Vi läste upp för varandra och jag fick lova eleverna att fortsätta med pennan en annan dag, de hade fått så mycket idéer av varandra…. kul, det kallar jag en lyckad skrivstund 🙂 Tack!