Matematiken – alla ämnen kan rymmas där!

Vad är matematik för ämne egentligen? Hur kan vi reducera matematik till räkning? När försvann bråk till förmån för decimalerna? Varför gör vi matematiken en otjänst då vi bekräftar en elev som påstår sig inte kunna matematik? Hur stort är ämnet matematik? Kreativitet, vad är det?

För länge sedan då jag undervisade en klass höll vi på med matematiken och religionerna. Vi undersökte vad siffror och tal betydde för de olika religionerna och varför vi trodde att de hörde samman. Då vi läste geografi och undersökte Medelhavet som hav så klev vi rakt in på matematikens historia. Och då vi läste spännande berättelser inom svenskämnet lyfte jag in talmystikerna och Pythagorerna och hur upptäckter en gång i tiden var så hemliga att man inte ville att de skulle spridas vidare. Och vad är talteori om inte teorier, alltså tankar!

Om man då säger att man inte kan matematik då tror jag det är något fel på förklaringen av ämnet. Vi ska genast befria eleven från en så snäv syn av ett ämne, ja, genom att befria oss själva från våra föreställningar om vad matematik är.

Då jag läser en text så läser jag också möjligheterna att i språket göra matematik:

– Vad är en armlängds avstånd? Kära elever – Pröva!

Det här inlägget postades i Matematikundervisning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Matematiken – alla ämnen kan rymmas där!

  1. Kristina Björn skriver:

    Exakt!
    Tänk om vi såg på det matematiska språket som just ett språk och det behandlades som det i våra styrdokument. Tanken på vad det skulle göra för vår kunskapssyn och vårt tänk runt matematikämnet i synnerhet och ämnen i allmänhet kittlar onekligen.
    🙂 Kristina

  2. sspirit skriver:

    Jag såg det här:
    http://www.ted.com/talks/arvind_gupta_turning_trash_into_toys_for_learning.html

    Så mycket med så lite, säger jag bara. Möjligheterna är oändliga så länge intresset finns.

Kommentarer är stängda.