Jag brukade alltid ha ett veckomusikstycke som jag lät eleverna lyssna på varenda dag. Musik gör något med oss. Vad tycker jag är oklart. Själv vill jag bara uppleva musik och varje gång jag försöker förklara vad den gör med mig hamnar jag i språkligt grubbleri. Jag kan inte famna vad riktig. Jag minns att jag spelade mängder av klassisk musik. En jul ringde en förälder upp och undrade vad vi spelade i klassrummet. Jag kunde inte svara för vi spelade allt mellan himmel och jord.
– Attans också, sa föräldern, det står på min dotters önskelista att hon önskar sig en skiva med hitlåten från klassrummet!
Musik! Underbart att använda i klassrummet! Vi gör det ofta hos mig!
Musiken med dess texter, källor och historia är något jag ofta gör undervisning av. Men musik är även ett stående inslag i vårt klassrum då vi ska arbeta koncentrerat. Musiken, enligt min erfarenhet, skänker arbetsro. Vilsamhet sänker sig över klassrummet och över eleverna när musikslingor omsluter dem. Arbetsro, koncentration, glädje, motivation, lust, värme. Jag försökte hitta några ord för att beskriva vad musiken i klassrummet gör med oss som vistas däri.
Malin
Pingback: Miserabel måndag men… « You're no different to me
Oh så fint!
Först trodde jag det var en animation – men blev glad att det faktiskt var på riktigt!
Tack
Ljuvligt klipp.
Jag använder mycket musik. I franska är det allt från Edith Piaf till de senaste rapplåtarna och ibland litet Mozart som bakgrund.