Mitt i min pedagogiska värld
slår schemat ned,
mitt i den pedagogiska förälskelsens tugga,
syns timmarna springa över ett papper,
mitt i det pedagogiska skuttet
lade schemat krokben
och jag föll!
AJ!
Anne-Marie
Mitt i min pedagogiska värld
slår schemat ned,
mitt i den pedagogiska förälskelsens tugga,
syns timmarna springa över ett papper,
mitt i det pedagogiska skuttet
lade schemat krokben
och jag föll!
AJ!
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
Just nu: Tidens smala näs av Sven_Eric Liedman (omläsning) a
Böcker jag läst under januari – aug 2024
Böcker jag läser under december 2023:
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
De valda orden säger en hel del. Ett schema som slår ner och hejdar ett förälskat gluffande i de pedagogiska godbitarna låter som bad news. Följer din blogg dagligen och vill bara säga att det schema som är dig och din kompetens värdig ska singla ner som en snöflinga och mjukt lägga sig på din överläpp så att du kan fortsätta gluffa….
Schema är det inte en aktivtetslista med klockslag?
Är det någon som sagt att det inte finns tidsglapp och reservtid under året? Det viktiga är väl att totaltiden innehålls, inte att det slaviskt måste vara 30, 40 eller 45 minuter engelska, matematik, samhällskunskap utan att eleven får den rätt mätiga tiden under terminen eller läsåret.
I annat fall blir det lika fragmenatrisk och innehållslöst som när jag gick i skolan och vem blev lycklig av det?