Skolk, ekonomi och schemaläggning

Skolk är aldrig bra. Det är en signal om något. Nu kommer också gymnasieelevernas skolk att påverka familjernas ekonomi. Det är en fostranssignal om att hemmet ska ta ansvar för att eleven kommer i tid. Jag tror inte att det är så enkelt. Frågan är för komplex. Skolk måste undersökas och elevernas upplevelse av mening diskuteras. Jag tror också att organisationen kring undervisningen kan vara ett problem, dvs, schemaläggningen.

Jag tror skolan också ska möta upp med att schemalägga så att det blir möjligt att gå till skolan.

Jag minns mina gymnasiebarn som gick till en lektion på morgonen för att sedan sitta i skolan utan lektioner i flera timmar för att sedan avsluta dagen med den andra lektionen efter klockan två. Det krävs att dessa två lektioner verkligen är och upplevs som värdefulla för att eleven inte ska tänka att det spelar ingen roll: ”jag är hemma, vill inte sitta i skolan och hänga, finns inget att göra där”.  Det krävs att det finns schema som verkligen möter upp eleverna också.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Verkligheten och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

1 svar på Skolk, ekonomi och schemaläggning

  1. Pingback: Att skolka eller inte, det är frågan..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.