”har inget att säga om eleven”

Ibland, om det är många lärare runt en elev, kan omdömet som lämnas skriftligt visa att läraren inte har något att säga om eleven. Det betyder ofta att allt är ok. Jag tycker inte att det är ok att inte ha något att säga om eleven. Det är frågan om att orientera sig bort från rätt och felvärlden i skolan. För om vi bara säger när något är fel så hamnar hela skolan fel. Vi ska berätta rikligt och generöst om elevens lärande. Det ska vi tala om.

Det här inlägget postades i Formativ bedömning, Skolrättigheter. Bokmärk permalänken.

Ett svar på ”har inget att säga om eleven”

  1. Stefan Svedberg skriver:

    När det gäller att bedöma elevernas utveckling så finns det naturligtvis så mycket mer att uttala sig om än enbart det som gäller provresultaten. Att en elev är mer än sina kunskaper torde vara en självklarhet för envar lärare. Ändå har intresset alltmer kommit att fokuseras till provresultat som är lätta att mäta och betygsätta. Denna ytterst begränsade syn på undervisning, lärande och fostran har tyvärr kommit att prägla dagens skolsituation i mångt och mycket. Därför borde vi också försöka hitta andra kriterier för hur vi kan bedöma eleverna utveckling på områden än enbart det som gäller deras kunskaper. Hur är det med uppmärksamhet, motivation, självständighet, samarbetsförmåga, uthållighet, noggrannhet, humör osv. Ja, hur mäter vi egentligen den personliga utvecklingen och hur sköter vi redovisningen?

Kommentarer är stängda.