Ta en text, vilken som helst, och leta upp beskrivningar av ljud. Låt eleverna skapa dem. Hur låter de ljud vi inte hör i böckerna och texterna vi läser. Ljuden finns där. Låt oss skapa dem:
- Vi brummade iväg genom sommarnatten.
- Bara myggornas surr hördes.
- Hon grymtade till svar.
- Hurra! jublade hon. (Om man jublar vad gör man då med sin röst?)
- Han gick med tunga steg i gruset.
- Det knackade på dörren.
- Hon borstade bort smutsen från kläderna.
- Ett svagt krafsande hördes.
- Det hördes hårda knackningar på dörren.
- Hjälp, viskade vi.
Låt eleverna göra ljuden. Låt dem pröva från svaga ljud till starka ljud. Hur låter fötter som smyger på golvet? Vad menas med hårda slag på dörren? Vad är ett svagt krafsande? Hur låter myggorna?
Då ni läser ett stycke högt för eleverna kan de få göra ljuden som finns men inte hörs. Som ett ackompanjemang till texten. Ett textljudsackompanjemang för vidgade förståelse för vad text innehåller. Ha roligt. Upptäck hur ljud kan skapas! Upptäck kreativiteten. Pröva er fram!
Tack Ann-Marie, du är min inspirationskälla. Jag har lärt mig så mycket utav dina texter och dina tankar.