Lärarkandidaterna letar efter skolan de utbildas för

 

Körling får sms

Jag hörde mig själv säga: Sluta leta efter skolan, skapa den. Omsätt er utbildning i praktiken. Gör den skola ni fått lära om. Det ni lär är det ni ska och kan omsätta och göra verkligt. Ni ska skapa den skola ni får utbildning i. Inte leta efter den. Skapa den!

Närmare forskningen kan man inte komma som praktiker. Den då man utbildar sig. Det är teorier och teorier. Det är praktik och praktik. Och så är det språngbrädan då allt ska föras samman. De pedagogiska samtalen måste fortsätta i skolan och vidareutvecklas i den praktiska verksamheten. Vi ska och kan se på våra undervisningar i ljuset av att hela verksamheten skola är en lärande verksamhet.

Som skola bör skolan ta emot nya lärare genom att titta på den litteratur dessa lärare utbildats genom. Vad är det för syn som genomsyrar utbildningen? Där kan skolan ta emot och vidareutveckla. Varför inte ha samma kurslitteratur, åtminstone en bok, av de som lärarkandidaterna läser. Hur skulle den pedagogiska diskussionen utvecklas?

Den nya läraren kommer också till skolan med traditioner. Skolan är en kulturell mötesplats också för tankar om undervisning och elevers lärande. I stort sett menar jag att allt är möjligt i den pedagogiska diskussionen på skolan. Den jag hoppas är pågående och utmanande. Och där ansvaret inte förskjuts till någon annan utan att ansvaret är i professionen. Och hålls där!

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen. Bokmärk permalänken.