Lektion: Vad vet vi om björken genom att läsa en berättelse?

I barnboken ”Snöret, fågeln och jag” av Ellen Karlsson och Eva Lindström finns ett kapitel om att klättra i träd, i ett speciellt träd. En björk. Meningarna med ordet björk i är dessa:

  • När vi kommer till stora björken stannar Snöret.
  • Björken svajar för det blåser mer här uppe än där nere och så är ju grenarna tunnare så här i toppen.

De här meningarna kan vi undersöka. Vad vet vi om björkar efter att ha fått de här meningarna?

Jag visar men ni ska utmana eleverna att berätta. Detta vet vi om björken:

  • Björken är stor
  • Björken måste vara hög för högt däruppe blåser vinden annorlunda än där nere
  • Ju högre upp på en björk desto tunnare grenar
  • Sen …
Det här inlägget postades i Boken i undervisningen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Lektion: Vad vet vi om björken genom att läsa en berättelse?

  1. Vi läste dikten ”Tänk alla millioner år…” av Barbro Lindgren, sedan gick diskussionerna varma om stenars och vattnets ålder, istiden, stenåldern… =)

Kommentarer är stängda.