Det där med procenten

Körling fotograferar 2010

Det är trots allt den större delen som är där i tid – om 98 % punktlighet råder. Det kanske kan vara på sin plats att uppmärksamma rätt. Jag gillar procentbeskrivningar. Jag kan räkna ut hur mycket jag behöver åtgärda om jag har mina procentuträkningar. Jag träffar mina barn si och så många procent, jag ägnar si och så många procent åt städning, jag ser på TV si och så många procent av min lediga tid. Ja, om det roar mig så får jag en slags tydlighet över det jag gör. Jag kan också låta mina elever räkna procent på ord i texter de förstår och det brukar visa sig bli lyckliga och bekräftande läsare genom denna form. Det gillar jag. Sedan beror det ju också på vilken helhet jag använder mig av då jag procentbeskriver. Jag kan alltid manipulera så att procenten blir lite mer som jag vill. Matematik är kreativt och vi kan räkna på det vi själva vill och därmed bevisa ett resultat som passar som hand i handske, ja kanske till och med till 100 procent.

Så det här med procenträkning – den kanske vi kan öka användningen av, åtminstone några procent!

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Autodidakten, Matematikundervisning och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.