Vägen till skriftliga omdömen

OMSLAGET VÄgen till

Jag blir glad då jag hittar min bok på Skolverkets sida över litteratur hur att göra detta arbete med skriftliga omdömen. Min bok handlar inte om själva skriftliga omdömet utan mer hur man kan tänka under själva det dagliga arbetet med att skapa lärande i klassrummet, listan i övrigt är innehållsrik och väldigt läsvärd.

Häromdagen läste jag ett skriftligt omdöme jag önskar att jag aldrig hade läst. Det var inte ett lärande dokument utan mer ett uppfostringsdokument. Det är inte riktigt så det ska vara. Dessutom visar det sig att de första orden om ett barn följer med i dokumentationen över alla år. Så om man uppfostrar barn och hem med dokument är det en stor risk att barnet får möta människor som läst igenom dessa dokument och läser det problematiska och inte det som var lärande hos just denna lilla individ.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Formativ bedömning, Läraryrket och lärarrollen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.