Tanke: Läroplansutvecklare och uppdraget att kursplana

Körling fotograferar 2010

Då jag har utbildat mig eller besökt skolor utomlands har jag tittat noga på den organisation som bygger upp skolan. I dessa sammanhang har jag stött på läroplanerna på mycket tydliga platser, sett den i praktiken och deltagit i lärande där läroplan på ett mycket centralt sätt inkluderas i allt tänk och arbete.

Jag har funnit detta yrke:

Curriculum Advicer eller Curriculum Director

och jag har också funnit de ord som jag tycker kan verka inkluderande och gemensamma vid en skola – Building a curriculum – Bygga en läroplan.

En Curriculum Advicer är anställd vid skolan, en person som problematiserar läroplanens innehåll och stöttar lärarens arbete under det att läroplanen byggs upp i klassrum och i lärandet. En Curriculum Advicer är lärarens bollplank, en person som är med vid undervisningar och diskuterar med läraren om hur, vad och varför. Det är också en person som lägger fram idéer och litteratur som visar samma förhållningssätt.

Jag tycker vår läroplan och våra kursplaner är dolda dokument i vår verksamhet. Det är dokument som vi säger att vi kan och vi förklarar det med orden att vi kan dess innehåll. Jag har alltid med mig mina kursplaner och läroplan, samt barnkonventionen. För detta har man ibland tyckt att jag är nitiskt och präktig. Ord jag inte riktigt förstår. Jag är trygg med läkaren som har alla sina böcker i sin bokhylla tillgängliga för läsande och letande för att säkerställa att jag får rätt medicin och diagnos. Det gäller samma förhållningssätt för mig som lärare och för elevens rätt att få kunskap. Alltså – kursplan, läroplan och barnkonvention.

Jag ser gärna att vi diskuterar hur vi kan förvalta våra dokument. Jag ser många saker vi kan säkerställa genom att förhålla oss aktivt och medvetet till dem. Oavsett vad vi tänker och tycker så är vi utförare av ett uppdrag för barn och ungdomar. Det finns i kursplanen en medveten tanke om att ge läraren frihet att förvalta kursplanens och läroplanens tanke i ett förvaltande av innehållet och ansvara för HUR detta kan omsättas till förmån för eleverna.

Building a curriculum – är ett vackert ord för aktiviteten kring en kursplan. Det är inte ett fast och givet HUR utan ett innehåll som riktas mot ämnets roll i utbildningen och vilken kompetens detta ska ge och utveckla hos eleven. Jag ser ordet som en aktivitet och så förhåller jag mig till de dokument jag har att följa och aktivera.

Vi talar om att vi HAR en läroplan. Att vi är i färd med att FÅ en läroplan. Ord som anger en slags passivitet. Vi har ett dokument med ord och syften, meningar om centrala innehåll för att säkerställa likvärdighet och elevens rätt. Vi HAR och vi FÅR en läroplan och kursplan som vi lärare SKA BYGGA UPP OCH FÖRVERKLIGA för eleven. Där har vi också vår profession och vårt uppdrag. Där finns också en mycket stor frihet.

Det finns ett ord i engelskan – Within – vilket jag säkerligen kan översätta korrekt men under denna översättning förlora något. Within – är ett ord med tillåtelse och rymd tänker jag. Och så förstår jag det.

Så läraren WITHIN har en stor möjlighet till den frihet lärare alltid vill värna om. Det mer begränsade orden INOM RAMEN för tycker jag är så tråkiga. För mig har förvaltandet av kursplaner, läroplan och barnkonvention  inneburit

  • kreativitet – att jag vet vad jag kan tillåtas göra och hur jag förvaltar det som är VAD och VARFÖR
  • trygghet – för det jag gör kan jag förklara med ord och visa på hur detta HUR samspelar med kursplanens VAD och VARFÖR
  • ord och meningar – att förklara och gå i dialog med
  • teori och tanke – alltså de tankar som omsluter mitt uppdrag
  • utveckling av mitt uppdrag
  • språk för mitt uppdrag
  • elevens rätt – här syns den.
  • lärarens uppdrag och frihet
  • vad och varför – så att jag vet vad jag kan skapa inom detta – med mitt HUR!
  • en dialogtext – med vilken jag samtalar
  • en dialogtext – jag förvaltar och delar med andra lärare

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Pedagogik, Pedagogiska miljöer, Skolorden, Styrdokumenten, Värdegrunden. Bokmärk permalänken.

9 svar på Tanke: Läroplansutvecklare och uppdraget att kursplana

  1. Christer Holger skriver:

    Spännande tanke med en curriculum advicer/director!

  2. Plura skriver:

    Du ligger rätt i tiden med dina tankar. Här kommer ett bryskt uppvaknande för många lärare när nya skollagen antas.

    Om du betraktas som präktig skulle jag säga motsatsen. Du utför ditt värv som lärare på ett rätt sätt medan dina kollegar har en bristande professionalism.

    Stå på dig.
    Plura

  3. Anne-Marie skriver:

    Jag gör det och tackar för dina ord!

  4. Pingback: Det aktiva pedagogiska ledarskapet och den viktiga läraren! « Anne-Marie Körling

  5. Linda Linder skriver:

    Anne-Marie 🙂

    Jag blev glad när jag hittade detta inlägg. Jag funderar över hur jag skall förklara vårt försök till en reflekterande organisation på vår förskoleenhet. När du förklarar vad en Curriculum Advisor är så tänker jag direkt på våran Pedagogista.Det är hennes roll- att vara vårt pedagogiska bollplank som knyter läroplan och teorier till vårt arbete tillsammans med oss, som ser på det vi gör och vågar utmanar oss i det.

    Tänk Anne-Marie, det hade varit ett jobb för dig, en curriculum advisor! En som spetsar till det och vågar lyfta, vrida och vända 🙂

  6. sspirit skriver:

    Ett år senare, lika värdefulla tankar. Om inte ännu mera.

  7. Pingback: Gemenskap sökes: Skolan är mål- och resultatstyrd! | Anne-Marie Körling

  8. Pingback: Låt oss genast börja gå på vägarna… till målen | Skollyftet

Kommentarer är stängda.