Skola 2011 och ordet harmonisk

Nya skolord i Skola 2011

H A R M O N I S K

I den föreslagna läroplanen syns ordet harmonisk. Eleven ska få en harmonisk studiegång. Jag anar en insmugen tanke om ordning och reda. Ordet måste få en pedagogisk intoning och jag letar i min ordbok.

Harmoni betyder bland annat ”ordnad samklang av toner” och ”tillstånd av inre balans och frid”. Harmonisk kan tolkas som kännetecknas av ordnad och välljudande samklang mellan toner.

Jag anser inte att lärandet inte är harmoniskt. Lärandet är att känna allt annat än harmoni. Lärandet innebär frustration och om detta talar vi mycket lite om. Lärande är också en aning kaos. Då man får sina generaliseringar (sitt kunnande) utsatt för nya perspektiv så gungar det under fötterna och plötsligt känner man sig mycket okunnig. Att tro att lärande är harmoniskt är lika fel som att tro att lärandet är lustfylld.

Men om man upplever att man har lärt sig är det lustfyllt. Det är hårt arbete som har givit kunskaperna och det är en slags tillfredsställelse. Om vi omger barn och ungdomar med ord som harmoni och lust så måste vi klä orden med pedagogiskt innehåll och gärna definiera vad vi menar med orden.

Jag tror på konflikten i lärandet. Den goda bråkiga konflikten mellan det man kan och det man inte kan. Om samklangen i lärandet och gemenskapen med alla andra i klassrum handlar om att känna sig trygg tillsammans. Men samklangen behöver inte att vi tycker lika. Läroplanen skriver att vi ska utveckla våra unika förmågor. Om vi ska göra det så måste vi handskas med den harmoniska miljö där alla klingar olika.

Anne-Marie

(under fliken Skola 2011 samlar jag mina tankar så de får en och samma plats om du vill följa eller printa ut för att diskutera)

Det här inlägget postades i Ordförrådet, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.