Läroplanstankar och frihetens HUR

Läro- och kursplan! Barnkonvention. Skollag. Ja, alla är omslutande dokument för min profession. Mitt främsta uppdrag har jag för de barn jag undervisar. Men också för den framtid jag tror mig vara en del av redan idag. Jag vet att min roll som lärare betyder att jag ständigt konfronteras med nya saker, nya elever, nya fenomen, nya tankegångar, ny teknik, nya ansikten och nya uppdrag. Inom kort kommer vi att få en ny kursplan, och en ny skollag, och en ny syn på gamla vana ämnen, nyfikenhet på det jag brukade göra en gång och nu vill omsätta med något nytt eller en ny infallsvinkel … och detta tillsammans med nya elever.

Jag värnar mina elever. Jag vill att de får följas åt in i det som skolan kan vara. Helst skulle jag vilja ge skolan en dos av självförtroende, och självhävdelse så att vi i hela vår skolverksamhet kan utstråla självförtroende och därmed visa att skolan är en plats där vi litar på det vi gör och det innehåll vi har. Eleverna ska självklart ingå i den demokrati som Sverige i allt söker att utveckla. Jag vill ha sann elevdemokrati i enlighet med läroplanens intentioner och uppdrag. Jag vill ha elever som ställer krav på att få ingå i utmaningarna och de autentiska uppdragen. Jag vill språkberika mina elever med såväl internets interaktiva nyspråk och tekniska nyord med de gamla som bottnar i vår kulturskatt. Den är stor och generös och vi tillåts plocka upp vackra ord och spännande historier.

Det fina med våra möjligheter i skolan är att vi får förvalta det HUR som kursplanen inte beskriver. Vi har friheter att behandla ett stoff med det HUR som är den pedagogik som ska sätta fart på VAD (det innehåll vi har att utvecka) med det VARFÖR (syfte) som ska bidra till att skapa förståelse för ämnets roll i skolan. Vi har ett HUR som vi absolut inte ska slarva bort utan kasta oss in i och tillsammans med våra elever göra väsen av.

Jag tror på HUR och det självförtroende vi tillsammans kan skapa. Hur gör vi det är skolans hela utmaning. Svaren får gärna vara många och rika på variationer. Mitt hur kan befrukta någon annans hur, elevernas hur kan befolka lärarnas hur.

Jag vet att elever vill lära sig. Och de ställer ganska stora krav på lärande miljöer och sig själva. Tänk bara på den lilla ungen som själv tog sig från krypande till stående, själv ville äta med kniv och gaffel och pillra på korvar och ärtor på gaffeln, tänk bara på den ungen som utan att skrika nej lärde sig cykla, tänk bara på den lilla ungen som lärde sig engelska bara för att det var just det språk man kommunicerade på i world of warcraft… tänk bara på de ungar som lär sig simma, spela fotboll och lär sig läsa innan de börjar skolan… för att det är spännande och roligt, att det är svårt… det tycks dessa små erövrare inte bry sig om.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Modellerna, Verkligheten, Visionerna. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.