Lektionsförslag: Texter på mina visitkort

Jag har övat mig i visitkortskonst. Det är roligt och jag funderar över vilken titel jag ska ha eller vilken text där ska stå. Så här långt har jag kommit:

  • Anne-Marie Körling, Pedagogisk grubblare (Det är när jag är på min kammare)
  • Anne-Marie Körling, Pedagogiskt förundrad (Va, är jag verkligen lärare?)
  • Anne-Marie Körling, Pedagogisk bokstavslös (Diktens; Jag har tappat min lapp och min…)
  • Anne-Marie Körling, Pedagogisk trudiluttare (Detta vill jag bli, en hoppfullare medberättande lärare)
  • Anne-Marie Körling, Mitt i ett pedagogiskt konststycke (Om ni mötte mig i bildsalen)
  • Anne-Marie Körling, En pedagogisk vinkare (Jag skulle gärna vinka som drottningen Silvia)
  • Anne-Marie Körling, En pedagogisk vinklare (Om jag vore en träslöjdspolitiker)
  • Anne-Marie Körling, I en värld av misstag kan vi lyckas (Jorden vi ärvde och … )
  • Anne-Marie Körling, Fem försök senare (då man inser att man misslyckats med att få eleverna att förstå)
  • Anne-Marie Körling, Pekpinnesvalsens motståndare (Om man visar med hela handen)
  • Anne-Marie Körling, Bla,bla,bla,bla,bla och ett helt annat ord (men snälla du – säg det där andra ordet då?)
  • Anne-Marie Körling, Jag har utbildat mig själv och fick utbildningshjälp då jag gjorde det (som svar på individualiserad lärarutbildning)
  • Anne-Marie Körling. Svarslös kanhända men frågvis absolut! (I en krets bland nyfikna)
  • Anne-Marie Körling. Tanklös med fulltankad! (Kanske vid en bensinstation)
  • Anne-Marie Körling. Några ord från det möjliga! (om det är bland visionärer)
  • Anne-Marie Körling. Pedagogiskt förankrad. (om det är i båtsammanhang)
  • Anne-Marie Körling. En pedagogisk vilde (Rousseau har kastat ut mig i sin trädgård)
  • Anne-Marie Körling. En pedagogisk Locke (Inte en tatuering, jag är ett tomt blad)
  • Anne-Marie Körling, En pedagogisk retoriker (näe… försök inte)

*************************************************************************************************

LEKTIONSFÖRSLAG

Jag skulle definitivt låta mina elever göra sina egna visitkort. Det egna namnet är så viktigt för var och en av oss. De som drömmer om att bli stjärnor av något slag övar sig i autografer i all hemlighet. Att göra sak av det tror jag kan bli mycket roligt och intressant. Dessutom kan man fundera över hur ett visitkort ser ut, vilken information den har, varför den ser ut som den gör, vilka fakta man har skrivit dit, bildens betydelse på en sådan liten yta, samt hur man överlämnar ett visitkort och hur man mottager ett sådant.

Jag har läst in mig i visitkortsmottaganden. Det är att förvalta ett litet dokument som man får översträckt. Det är en handling som bör omslutas med en viss värdighet. Det är ett namn och namnet tillhör en person. Namnet är så viktigt att det dessutom är inskrivet i barnkonventionen, artikel sju. Därför är det en sak att undervisa om.Jag tror också jag skulle dra ned världskartan och placera ut visitkorten på de länder visitkortet signalerar tillhörighet med. Det kan nog visa sig vara fler länder än bara ett. Jag skulle döpa lektionen till visitkortsgeografi. Jag tror också att mina elever skulle få i uppdrag att konstruera visitkort till de personer de läser om i sina böcker. Hur ser Harry Potters visitkort ut? Om man inte tycker att man hinner kan man ju leka med tanken och prata om det. Kanske skriva upp en del fraser som kan höra samman med Harry Potter. Ja, eller Alfons Åberg. Emil i Lönneberga´s visitkort som vuxen – ja, det vet vi ju redan vad som står där (åh, så opedagogiskt att anta just en sådan sak och rida på sina höga hästar och tro att vi alla vet vad Astrid Lindgren ville att Emil skulle bli när han blev stor och lagt ifrån sig sin mysse och sin bysse).

Dessutom kan visitkortet vara en stor introduktion till källkritiken. Vad gör att vi tror på visitkortet? Vilken är den faktiske avsändaren? Vad är syftet med visitkortet? Vad finns det för negativa avsändare? Varför gör man ett visitkort? Vad säger titeln? Var ligger företaget? Vems är orden på visitkortet (ifall man som jag vill göra lägger in något ordspralligt?).

Man kan också tänka sig att utveckla denna lektion till interaktivitet och göra digitala visitkort. Det skulle vara roligt. Självklart ser jag gärna att eleverna konstruerar sina visitkort med mesta möjliga aktivitet, dvs, med alla medel och all teknik. Dessutom skulle det vara roligt att samla ihop en massa visitkort och klura ut historier om människorna bakom dem, hur de kom till oss just här, och om vi hittad visitkorten göra en berättelse kring det.

Varför har vi visitkort? Och varför lämnar vi dem mellan oss?

Ja, alla sådana frågor.

Därefter skulle jag be någon göra en kort visit hos oss för att beskåda våra visitkort.

**************************************************************************************************

Anne-Marie,

som bara lekte med möjligheten och drömde om att få undervisa mina elever! Som jag längtar!

Jag har också lekt med orden på min gravsten!

Så här ska det stå:

Punkt slut! Tror jag!

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 svar på Lektionsförslag: Texter på mina visitkort

  1. Malin skriver:

    Jag ÄLSKAR lektionstips!! Och detta lektionstips tilltalar mig. MYCKET!

    Tack Anne-Marie för att du delar med mig.

    Och tack för dina ord på IT-mammans blogg. Jag blir så modig av att vara din adept!

    Malin

  2. Anne-Marie skriver:

    Malin! Vackra lärare där! A-M

  3. IT-mamman skriver:

    Malin, jag förstår att Anne-Marie menar vad hon säger. Om dig. Jag kan bara hoppas att du snart kommer ut i arbetslivet och får möta dina elever. De behöver dig!
    Anne-Marie, jag skulle vilja vara med på din visitkortslektion! Älskar skyltar, meddelanden, kort. Älskar korta kärnfulla texter.

  4. Alma skriver:

    Ha ha, gud vad underhållande. Mina favoriter: Pedagogisk trudiluttare, Fem försök senare, och Jag har utbildat mig själv och fick utbildningshjälp då jag gjorde det. Tror jag gillar den sista bäst!

  5. Öpedagogen skriver:

    Asch, du glömde den viktigaste: Anne-Marie Körling – Barnens ambassadör i vått och torrt!

  6. Malin skriver:

    Anne-Marie, vi pratar en hel del. Oftast i telefon. Våra samtal bidrar till att jag vet hur du uttrycker dig, jag kan dina skratt, dina fniss. Jag kan också din allvarsama ton och jag kan dina pauser – mellan dina ord. Jag vet hur du lyssnar och jag vet vart du lägger dina betoningar. Jag vet hur tokroligt ditt språk är och hur du uttalar det tokroliga i ditt språk. När du är professionell i ditt språk låter du inte riktigt som när du är skrattig. Då får du en annan ton. En proffston.

    När jag läser din blog hör jag din röst. Inte din bloggröst. Utan din pratröst. Den rösten gör läsningen ännu mer inspirerande. På alla sätt och vis!

    Malin

  7. Jesús skriver:

    ”Anne-Marie Körling, I en värld av misstag kan vi lyckas”

    Allt gott

  8. Jesús skriver:

    ”Punkt slut! Tror jag!”

    Det var roligt!

  9. Anne-Marie skriver:

    Ni är väl för fina allesammans! Jag lekte med orden. Ni gensvarade på dem. Kram härifrån! // A-M

  10. Pingback: Tweets that mention Lektionsförslag: Texter på mina visitkort « Anne-Marie Körling -- Topsy.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.