Jantefjante och putta på varandra

Jag tycker Jante är en fjante. Jag tänker att vi varje dag ska söka se varandra, kollegor, och uppmuntra varandras framgångar och lärande utvecklingar. Jag har en del förslag till frågor att ställa:

– Berätta om din undervisning, jag såg hur fin samlingen var då jag gick förbi, jag blev så nyfiken, berätta!

– Hur gör du med din matematikundervisning, jag lyssnade med några elever och de berättade att du undervisade så att alla förstod, kan du inte berätta hur du gör, jag är nyfiken för jag vill själv utvecklas, finns det en möjlighet för mig att delta för att lära?

– Jag skulle vilja våga mer i min undervisning, jag tror du prövade något nytt sist, kan du inte berätta hur du tänkte, jag behöver få låna lite mod av dig?

– Jag har så svårt för att aktivera mig på rastvaktandet, jag såg att du tyckte det var så roligt att vara med eleverna på rasterna, vad är det du gör och är det ok för dig att berätta, jag vill ändra mitt beteende men behöver lite hjälp.

– Jag blir så glad då jag ser att du undervisar på det här sättet, alla elever verkar så engagerade, hur såg din utbildning ut och när är du färdig som lärare? Det måste vara spännande på lärarhögskolan? Berätta? Jag är så glad att se dig i aktion? Såg du att du hade eleverna med dig? Det var väldigt roligt att vara i klassrummet tillsammans med dig!

– Jag förstår ingenting av internet och hur jag ska göra med eleverna, jag tror jag är rädd och vill egentligen inte visa att jag inte kan men jag såg att du har börjat och att du vågar, hur gjorde du och kan du tänka dig att dela med dig till mig så jag får utveckla min rädsla till lite mer mod?

– Hej, såg dig igår på gymnastiklektionen, tänk att du får ungarna att plocka fram saker, göra en hel hoper med övningar och sedan plocka ihop alltsammans, vilket ledarskap! Hur tänker du?

– En hel kör! Du har fått en hel skolkör att sjunga så vackert. Det är fantastiskt. Hur gör man då man har 150 elever? Har du sett körledaren i TV, han som vill att alla ska sjunga, du har ju precis samma förmåga! Jag tyckte det var så vackert när ungarna sjöng. Hur valde ni ut melodierna?

– Den bok du rekommenderade till högläsning har betytt så mycket för min läsning tillsammans med mina elever, jag vill att du ska veta det och jag vill gärna ge dig gensvar på boken. Har du något annat tips?

– Det du sa på samlingen idag håller jag inte med om, men jag tycker det är bra att vi får flera ingångar att tänka och fundera kring, jag ville bara säga det – tycker det var modigt. Kan du berätta mera ingående för mig?

Det finns fler frågor och ingångar att inbjuda och erkänna med. Jag tror vi ska göra allt för att Jante inte längre bor här hos oss.

JANTE BOR INTE HÄR! istället för den tråkiga lappen – DIN MAMMA JOBBAR INTE HÄR! vid den plötsliga välfyllda diskhon! Vad säger vi varandra egentligen? Hur ser våra meddelanden ut! Tänk om vi skrev varandra på hjärtat istället för på näsan!


Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 svar på Jantefjante och putta på varandra

  1. Mats skriver:

    Är det dags att jobba för Stora uppmuntrardagen?

  2. Malin skriver:

    Jag håller med – fullt och helt. Jante är fjante! Vi ska ta hjälp av varandra och lära av varandra.

    Titta in på min blog och läs om mina lärarkandidatskollegor som delar med sig av erfarenheter och tankar.. till mig och till blogläsare.

    Malin

Kommentarer är stängda.