Engelska: Språkutvecklingen i den digitala världen

VILKEN ÄR ENGELSKANS BETYDELSE UTANFÖR SKOLAN

– Engelska är så närvarande i ungas vardag att de i högre grad möter språket utanför skolan. Man kan anta att de även lär sig mycket av språket utanför skolan. Om elever möter engelska kanske 15 timmar i veckan utanför skolan, och tre timmar i skolan, påverkar det hur man arbetar med och använder språket i skolan, säger Sylvi Vigmo.

Forskningen visar hur lärandet ser ut. Läs vidare här!

Elever delar upp sina världar och jag skrev en krönika om just detta för en tid sedan. Den att inte kunna någon skolengelska men kunna en praktiskt engelska utanför skolan. Jag vill gärna se ett brobygge mellan elevernas faktiska kunskaper och de skolan vill ge dem. Att det blir två öar i språkutvecklingen är inte bra. Frågan är vad den distansen gör för eleverna, och vilken ö de känner sig mest hemma på och i. Skolan har till uppgift att möta elevernas kunskaper och utveckla dem. Åtskillnaden mellan elevernas verkligheter och skolans får inte bli en klyfta som växer större. Läs krönikan här!

Anne-Marie


Det här inlägget postades i Barns rättigheter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 svar på Engelska: Språkutvecklingen i den digitala världen

  1. sspirit skriver:

    På den tiden jag gick språkutbildning var studierna upplagda just med fokus med litteraturens historia,grammatik, fonetik och lingvistik.Plus en auktoritär system, utan något som helst elev/student inflytande och mina och andras unga år, när man går ut gymnasiet och landar man på högskolebänkar och tror att det skall vara som man lär ut och in. Teori i allt ära, men sedan när jag fick ett stipendium för en termin i Portugal kunde jag knappt öppna munnen och fråga efter något utan att folk stirrade på mig som jag var landad från en annan sekel. Komisk är ett litet ord för att beskriva situationerna som jag befann mig.

    Språkundervisningen är komplex. Vi lever underbara tider där kommunikation och relationer är tillgängliga för i stort sätt alla. Därför tycker jag att det är mycket viktigt att skolan och undervisningen borde uppmuntra,förena och värna dessa mötesplatser istället för att motverka. Vardagsspråket(här tänker jag på språk som man använder av sig i både formella och informella sammanhang) exkluderar inte språkinlärningen, språkutvecklingen eller språkbyggnaden.

  2. Anne-Marie skriver:

    Sspirit – du måste vara en mycket begåvad språkberikare – när börjar du din blogg? Anne-Marie

  3. sspirit skriver:

    Du har så höga tankar om mig! Det tackar jag för.

  4. Anne-Marie skriver:

    Jag tror på dig. Höga tankar utvecklar man ihop. Dina tankar är viktiga. Ditt språk och dina perspektiv något vi alla lär av. Upp flyga orden men tanken stilla står, ord utan tanke aldrig himlen når. Du talar, tänker och når himlen. A-M

Kommentarer är stängda.