Så kan man tänka läro-och kursplan. Tänk om varje elev fick fundera över vad eleven ville och slå och titta på kurserna i kursplanen och börja tänka att målen finns där. Vad spännande det skulle vara…, tänker jag.
Anne-Marie
Så kan man tänka läro-och kursplan. Tänk om varje elev fick fundera över vad eleven ville och slå och titta på kurserna i kursplanen och börja tänka att målen finns där. Vad spännande det skulle vara…, tänker jag.
Anne-Marie
Inlägg som berör samma teman:
Kommentarer är stängda.


Ibland är det mer än okej att störa
Detta hände när jag slutade läsa en sommar
Ingen frågar mig längre vad jag ska bli när jag blir stor
Känslan av att kunna cykla gör mig fortfarande lycklig
Det som inte får hända på en begravning
Händerna och generationernas görande
Man blir aldrig för gammal för kurragömma
Att läsa sig till ett humleintresse
Om PISA och helvetesgapet att inte kunna läsa
Om skärmstopp och den viktiga ögonkontakten
Högläsning ger vinster som inte går att mäta
Föräldrar ska inte träda in som lärare
Låt oss bli lite mer som världens bästa Karlsson
Därför fortsätter jag envist att hälsa på alla elever jag möter
Inom varje stökig pojke finns en vetgirig elev
Det är inte skryt att berätta om sitt viktiga arbete som lärare
Läslistorna är här – låt oss läsa
Läsförmågan får aldrig överges och bli en förväntad kunskap
Vi måste väcka liv i lärares tystade kompetens
Nu är nyfikenheten viktigare än förra årets dystra resultat
Låt oss aldrig bli för gamla för barnböckerna
Så drabbar stressen både lärare och elever i skolan
Skolan är det bästa skydd våra barn har
Stöts man ut från skolan, stöts man ut från samhället
Det räcker inte att säga att vi är en läsande skola
Så försvinner elevernas rädsla för att göra fel
Om högläsning på ett främmande språk
En sommar utan läsning – då gick min hjärna i dvala
Det gör fysiskt ont i mig när eleverna inte får läsa det de vill
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Barn läser inte för att göra vuxna glada
Om lyssneläsningen – inte antingen eller – utan både och
Låt oss inspireras av alla lärare i litteraturen
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Min respektlösa fråga gav mig en funderare
Fler borde ha min mammas tillit till skolan
När läsningen inte fungerar – lägg allt annat åt sidan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Pajkastningen mellan hem och skola är destruktiv för alla
Galet att lärare inte vågar vara sjuka
Vi lärare har mycket att lära av varandra
Läs gärna porträttet i Läraren Här

Böcker jag läst under sommaren 2025:
Böcker jag läser under december 2023:
Barnböcker utgivna på Rabén & Sjögren
I antologier:
Redaktör för LÄSVÄRLD, En Bok För Alla
Pedagogisk litteratur
”Vackra ögon rullar över dessa rader”.
Ja, mycket spännande det skulle vara.
För något tid sedan gav jag mig på ett försök att föra in i verksamheten arbetet med portofolio – dokumentera barnens läroprocesser(ja, det är inte självklar att på alla ställe finns något form av pedagogisk dokumentation). Och just att men inte vet vad man skall börja och vad skall man dokumentera kändes mycket svårt. Men barnen vet.
Jag började med 2,5- åringar. De fick ett uppdrag: Välj 3 saker här på förskolan som är ”runda”! Och dessa 3 saker ska ni ta kort på.
Och nej, de lekte inte med kamera som jag var rädd för, även det var första gången de fick fotografera. Barnen var fullt fokuserade på att hitta just 3 runda saker. Och jag höll kameran och fokuserade och de tryckte på knappen med sina små, små fingrar. De hade inte orden för att förklara vad en ”rund” är, men de hade ögonen och varenda gång de visade med runda handrörelser en avrundad yta.
Nu kommer de bara med kamera till mig och tillsammans tar vi kort på något som de har upptäckt att det är värt för de att prata om, att ”dokumentera” .
Barnen kan orda så mycket själva.