
Hur bemöter du detta barn? undrar Anne-Marie Körling, i september 2009

Hur bemöter du detta barn, undrar Anne-Marie Körling redan 1959

Hur skulle du ha bemött detta barn, funderar Anne-Marie Körling, och blickar tillbaka till 1864
Hur bemöter du detta barn? undrar Anne-Marie Körling, i september 2009
Hur bemöter du detta barn, undrar Anne-Marie Körling redan 1959
Hur skulle du ha bemött detta barn, funderar Anne-Marie Körling, och blickar tillbaka till 1864
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Det är elevens rättigheter läroplanen förmedlar, det är lärarnas uppdrag läroplanen beskriver! Skolan får en läroplan, men lärare bygger den!
****
Inte utan min läroplan!
TIDSRIKA – Ett vackert ord. Dessvärre är det få som kan klara av att välja bort sitt arbete för att skapa mer tid.
Men det är en annan historia.
INFRYST – motsatsen till utbränd. Infryst är ändå ett obehagligt ord. Det är en handlingskraftig person som inte alls har gått in i någon vägg alls, men har frusits inne så handlingarna inte kan genomföras.
VIOISMEN – det är den rörelse som omfattar VI. Det är alltså allt annat än ensamt. Det är inte DU och det är inte JAG. Det är VI!
Närhet och nyfikenhet, läskpapper från barn vid skilda tidsåldrar.
En Viktoriansk tid, skulle barn vara näpna dockor och anpassas till de äldre!?
En Tillväxtens tid, barn började ta plats och fick synas men satt inte med vid de vuxnas matbord!!!
En Millenniumens tid, barn med rätt att ta plats och upptäcka som läskpapper, en tid de tidigt debuterar på Internet!!!!!
Klokt. Men det är de vuxna som prövas. A-m
Visst är det så, vuxna har alltid prövats i sin tid.
När barnen blivit vuxna kvinnor och män har föräldrarna fått höra vad de utsatt barnen för…..
Det är väl här relationen prövas i en vuxen-vuxen relation eller om det fortfarande livet ut ska vara en barn-föräldra relation som aldrig mognar eller i värsta fallet leder till splittring.
Jag vill att vuxna ska tänka ordentligt. Kan man begränsa nyfikenheten… glädjen… och det sorgsna?
Nej, man kan inte begränsa nyfikeheten, glädjen och sorgen.
Alla har sin dimension för att utveckla en som person.
Därför är det viktigt att vuxna inte begränsar barnets utveckling utan uppmuntrar den. Dock utan att kratta manegen….