Födda in i den digitala världen

Man kan vara född in i någonting. Men det betyder inte att man för den delen har en automatisk kunskap om det man föds in i. Det krävs alltid perspektiv på, förmåga att tänka om, handskas med sin förmåga och utveckla den. Läs ett ypperligt inlägg här så vidgar vi ansvaret om de som är födda in i den digitala världen!

Vi föds ju in i det mesta men för den skull måste vi ju lära i det vi föds in i. Jag föddes in i en värld av pennor och papper men var tvungen att lära mig en hel del om konsten att använda pennan och pappret. Det fina är att jag inte är färdiglärd i denna möjlighet. Jag föddes också in i bilarna på vägarna och fick ha trafikkunskap för att man ansåg att den viktiga kunskapen om trafiken måste utvecklas för oss barn och för den delen också de vuxna. En utveckling som gav oss bilbälteslagar och kunskaper om hur att skydda människan i sin verklighet.

Att födas in i något betyder ju inte per automatik att man får alla perspektiv på köpet. Skolan har ett ansvar. Dessutom så finns det många som faller utanför de påståenden som våra ord gör sanning av. Alla är inte infödda i den digitala världen för att de bor i Sverige. Det finns en ny form av utanförskap, den att stå utanför denna interaktiva värld. Det blir svårt för dem som är det om vi i skolan gör barn till digitala infödingar och per automatik säger att de därmed kan. Och tro på våra sanningar. Därmed tar vi inte vårt ansvar för det lärande som vi bör omsluta i skolan. Ska vi säga att barn är något så kan det vara på sin plats att undersöka om det vi säger oss är sant eller om det bara är våra föreställningar om hur det är.

Det är att retirera från ett ansvar om det som sker här och nu och inte förstå samspelet med dåtid, nutid och framtid. Det krävs en hel del att lyfta perspektivet in i historien och framtiden. Kunskap om något handlar om att kunna se sammanhangen i ett större perspektiv. Och värna om de demokratiska rättigheterna – den att få ingå.

Är inte det vad skolan handlar om. Förstå sin tid, förstå det som en gång var och ana det som kan komma. Trots att man är infödd i något som är så självklart som papper och penna.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Barns rättigheter, Källkritik och undervisning, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Misstagen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.