Klassrummets kommunikationsmönster

Elever och lärare kan ha fastnat i ett mönster för kommunikation. Det kan vara så och vi bör kanske ställa oss frågan – Har skolans kommunikationsmönster övergått till rutin?

Förförståelse och elevernas erfarenhet är viktiga aspekter i lärandets processer. Den språkliga handlingen i klassrummet ska inkludera elevens frågor, berättelser och samspel med fokus. Det förändrar kommunikationen mellan elever, mellan elever och lärare och bidrar till djup kring undervisningens fokus.

Anne-Marie

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Ett svar på Klassrummets kommunikationsmönster

  1. Plura skriver:

    Här tar du upp en viktig sak – vad händer när det blir rutin? Alla elever som tystnar – vad kommunicerar de?

    Samma problem har jag sett vi styrelseborden. Vad händer med ledamöter som tystnar? Här har ordförande en uppgift att se till att fråga laget runt inför beslut eller att låta diskussionen gå vidare utan att de mest högludda kommer till tals.

    Gissar att samma fenomen finns i klassrummet. Och att läraren måste ikläda sig ordförandes roll tänker Plura.

Kommentarer är stängda.