Läraren ska

Läroplanen, Lgr 11, s 14

Läraren ska:

  • ta hänsyn till varje enskild individs behov
  • ta hänsyn till varje enskild individs förutsättningar
  • ta hänsyn till varje enskild individs erfarenheter
  • ta hänsyn till varje enskild individs tänkande

Läraren ska:

  • stärka elevens vilja att lära
  • stärka elevens tilltro till den egna förmågan

Läraren ska:

  • ge utrymme för elevens förmåga att skapa själv
  • ge eleven möjlighet att använda olika uttrycksmedel

Läraren ska:

  • stimulera
  • handleda
  • ge särskilt stöd åt elever som har svårigheter

Läraren ska organisera och genomföra arbetet så att:

  • eleven utvecklas efter sina förutsättningar och samtidigt stimuleras att använda och utveckla hela sin förmåga
  • eleven upplever att kunskap är meningsfull och att utvecklingen går framåt
  • för språk- och kommunikationsutveckling
  • eleverna successivt får fler och större självständiga uppgifter och ökat ansvar
  • till ämnesfördjupning
  • eleven får överblick
  • upplever och förstår sammanhang
  • arbetet bedrivs ämnesövergripande

Lärare ska:

  • samverka med andra lärare för att nå utbildningsmålen

Rörande elevernas ansvar och inflytande ska läraren:

  • utgå från att alla elever får ett reellt inflytande på arbetssätt
  • utgå från att alla elever får ett reellt inflytande på arbetsformer
  • utgå från att alla elever får ett reellt inflytande på undervisningens innehåll
  • verka för att flickor och pojkar får ett lika stort inflytande över undervisningen
  • verka för att flickor och pojkar får ett lika stort utrymme i undervisningen
  • svara för att eleverna får pröva olika arbetssätt och arbetsformer
  • tillsammans med eleverna planera undervisningen
  • tillsammans med eleverna utvärdera undervisningen
  • förbereda för delaktighet för de rättigheter och skyldigheter som präglar ett demokratiskt samhälle
  • förbereda för medansvar som präglar ett demokratiskt samhälle

Det finns många hur att samtala om och diskutera utveckling genom. 

I varje kursplan står att undervisningen ska ge, genom undervisningen, undervisningen ska syfta till. Lärare ska undervisa.

Det här inlägget postades i Läraryrket och lärarrollen, Styrdokumenten. Bokmärk permalänken.