Vi går omkring och tittar på djur. Tvååringen och jag. Vi tittar på hästen, katten, tuppen, hönan, grisen och ankan. Barnet har lärt sig alla djurläten. Vad säger grisen? Nöff. Vad säger hunden? Voff. Så står vi där framför grisen. Vi påminner om vad grisen säger. Nöff. Nöff. Så säger vi. Men när grisen äntligen säger någonting så är det långtifrån ett nöff. Det är ett slags ynk, oijk. Barnet lyssnar noggrant. Ser frågande ut. Som om det är något som inte stämmer. När jag senare frågar vad grisen säger tänker tvååringen noga, svarar inte nöff utan gör ett slags grisliknade ljud så gott det nu går.
KONTAKT:
korlingsord@gmail.com
Detta läser jag:
- Ekman, Kerstin. 2023. Min bokvärld. Bonniers.
- Karinsdotter, Emma. 2023. Ovetenskapliga studier. Bonnier Carlsen
- Carlberg, Ingrid. 2023. Marionetterna. Norstedts Förlag AB
BOK: Pojkars läsande och lärande. 2023
Min nya bok Pojkars läsande och lärande (2023) utkom den 10 augusti 2023.
Tidningen Läraren: I varje stökig pojke finns en vetgirig elev
BOK: Var är bebisen?
Min text har blivit till bild genom
KRÖNIKOR
Jag är krönikör i tidningen Läraren. Läs mina krönikor där.
Om högläsning på ett främmande språk
På rasten är han kung, i klassrummet ”dum i huvudet”
Livsviktigt med böcker för att barnens fantasi ska flöda fritt
Att banna en bok är att banna ett barn
Vetgirigheten får eleven att låna böcker från översta hyllan
Alla elever lyssnar uppmärksamt trots att de inte förstår ett ord
Läs gärna porträttet i Läraren Här
-
Senaste blogginläggen:
- Läsfrämjande innehåll i undervisningen (för samtliga årskurser) 28/11/2023
- Mer lästid i skolan 23/11/2023
- Högläsning och självständig läsning 09/11/2023
Kategorier
Arkiv