Dataspel och bokläsning

P1300350

 

 

 

 

 

 

 

Vi problematiserar ofta för eller emot, antingen eller. Det gör oss till antagonister. Mot dataspelen. För boken. Mot boken. För dataspelen. I skolan tänker jag att boken kan betyda något för dataspelen. Vi talade om det mina elever och jag. Behovet av att kunna tänka som den andre behövs i de flesta spel. I boken får du tänka som en annan. Boken kan ge dig strategier som du behöver för ditt dataspel, sa jag. Men utan att veta om det var sant. Vilka frågade eleven. Ja, du… kanske du kan berätta för mig. Läs en bok och berätta om vad du kan låna av boken.

Eleven gick med på detta. Läste boken. Kom fram till att det vore roligt att göra ett dataspel av boken. Frågade efter en ny bok. Fortsatte spela dataspel. Läste likaså. Inte antingen eller. Både och. Eleven frågade också efter engelska böcker. För att skriva roligare meddelanden till spelarna. Läste en engelsk bok. Fastnade i innehållet. Läste.

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Litteratur och läsning. Bokmärk permalänken.