Elevaktivitetsfråga: Hur gör man en hög med vatten?

Se tidigare inlägg om att fråga tre kompisar. Här är en rolig fråga som väcker många funderingar. Här har eleven fått prata och diskutera sedan skriva ner något kort om hur man gör:

Hej Anne-Marie,

Jag ska förklara hur man gör en hög med vatten. Man kan inte göra en hög med vatten om man inte först bygger ett sandslott och högst upp lägger i vattnet. Men vattnet kommer inte att stanna däruppe efter som det rinner igenom sanden. Eller kanske att du kan göra så här:

Häll vatten i en skål, lägg den i frysen. På morgonen kan du ta ut skålen och då har du en hög med vatten. Du kan ta ut det frusna vattnet från skålen. Vasegod  Anne-Marie,

Hej då från

En annan elev svarade:

Man kan stapla isbitar så blir det en hög med vatten. Man kan också göra en snögubbe eller en lykta med snöbollar. Man kan också bygga en iglo0.

Hur man gör visar jag i mina teckningar. Den ena bilden visar hur man staplar isbitar och den andra hur man gör olika stora snöklot till snögubben.

 

Lärarens förhållningssätt:

Var nyfiken på hur eleven tänker. Värdera inte rätt och fel. Tacka för förslagen och sätt upp allas svar till allmän begrundan. Kanske kommer vi på fler sätt att göra en hög med vatten.

De nationella målen:

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt

 

 

Det här inlägget postades i Lektioner och lektionsförslag, Undervisningen, Värdegrunden och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.