Samlingarna i klassrummet!

Jag tror på cirkeln. Den är alltid min utgångspunkt. Vi samlas i den om och om igen. Syftet är mångsyftande.

Inledande samling

RANDAVSKILJARE

Vi ser varandra, samtalar om det vi bär med oss av tankar och funderingar. Jag läser ur någon bok, ett inledande kapitel, eller en spännande passage för att locka till läsning, och introducerar dagens arbete.

Breifing

RANDAVSKILJARE

Samling där vi presenterar hur arbetet går och delar med oss av idéer. Vårt skrivande eller vårt tänkande behöver inte vara klart och färdigt utan har till syfte att sätta igång processer hos alla. Grundtanken är att dela med sig av och lyssna på andras idéer för att utveckla sitt egna.

Kortsamling

RANDAVSKILJARE

Jag behöver ordet för att göra en kort sammanfattning eller förtydliganden. Dessa samlingar är korta och precisa. De handlar om ämnet och undervisningens fokus.

Högläsning

RANDAVSKILJARE

Högläsning är en givande samling. Jag är ordet och boken. Författarens röst i klassrummet. Rikligt med tid ska ägnas åt denna samling. Denna samling ska också innebära mycket, mycket samtal. Vi ska äta bokstäverna, slurpa i oss meningarna, mumsa i oss dialogen med författaren, kliva över språkrika trösklar och erövra orden!

Avslutande samling

RANDAVSKILJARE

Samling vid slutet av dagen. Eleverna ska kunna summera sitt lärande och sina tankar. Frågor som pekar på arbetet i klassrummet:
– Vilka/vem/ Vad har bidragit till ditt lärande idag?
– Hur gick det till? Berätta för oss andra?
– Något som du vill fortsätta att lära dig?
– Någon du vill ge några uppmuntrande ord till?

image1833
Eleverna skriver upp de som varit bra lärare under arbetets gång – frivilligt är detta – och skrivs upp på blädderblocket. En aktivitet eleverna själva står för när det väl är initierat av mig som lärare. Mer om detta går att läsa i min bok Kiwimetoden.

Lärarens roll – elevens roll
RANDAVSKILJARE

Jag ägnar tiden till vad som ska komma. När eleverna har förstått vikten av detta – att dessa samlingar påverkar för framtiden, om än så någon halvtimme framöver, en förtydligande genomgång, en utveckling av skrivandet, elevtexter som blir höglästa, ett kort stycke ur en bok, blir samlingarna snabbt tysta och en förväntan uppstår.
Ofta då jag får en klass tar det mycket lång tid innan samlingen är fungerande. Jag sätter upp ett mål. Idag samlas vi på knappa 2 minut. Det gör det hela så mycket bättre. Eleverna får också bättre möjligheter och mer tid att verkligen få gensvar och en plats att föra fram sina åsikter på. De som är fast inne i sina arbeten kan hoppa samlingen. Utan att det gör något alls.

Det här inlägget postades i Klassrummet, Kommunikationen, Läraryrket och lärarrollen, Lektioner och lektionsförslag, Modellerna och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.