Essansen i lärandet – mitt försök att börja bilda mig en tanke

Essansen i lärandet?

Kan man tala om något sådant? Jag tänker mig komponenterna på detta vis:

  • Innehållet
  • Relationen
  • Riktningen
  • Redskapen
  • Kommunikationen/Lärandet
  • Organisationen
  • Demokratin

Innanför dessa rubriker grubblar jag. De är för mig de ordnande principer jag själv har byggt upp min undervisning på och hur jag fyller dessa med tankar. Rubrikerna må vara enkla att förstå men innehållet under och i dem välfyllda med pedagogik. Det är kring detta jag väver mina tankar. Om detta kommer jag återkomma.

Under demokrati lägger jag exempelvis källkritiken. Men källkritiken återfinns också i relationen och under rubriken innehåll. Under redskap lägger jag en mängd saker men mobiltelefon, datorn, nätet återfinns också under begreppet demokrati. Ja, jag håller på med min tanke.

Jag ber att få återkomma!

Det här inlägget postades i Källkritik och undervisning, Kommunikationen, Strategier, Styrdokumenten och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.